Göta kanal invigdes 1832 och är i dag ett av Sveriges största besöksmål. Längs den 190 kilometer långa kanalen finns mängder med turistföretag som är beroende av att den fungerar. Och för att garantera framkomligheten har Göta kanalbolag beslutat om en upprustning.
Projektet fick en oväntad start redan 2014.
– Anledningen till att vi började renoveringen var ett plötsligt jordskred vid Söderköping för två år sedan. Det fick oss att starta en stor genomgång av hela kanalen som visade att den var i ett dåligt skick, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.
Ska ta 5 år att renovera
Hela arbetet med att restaurera Göta kanal beräknas ta fem år och kosta 500 miljoner kronor. Under 2015 beviljade regeringen 100 miljoner kronor som bland annat gick till en omfattande renovering av slussen i Söderköping.
– Baltzar von Platen som grundade Göta kanal var noga med att placeringen av slussar skulle vara på berggrund, utom just i Söderköping. Så det var ett viktigt steg att säkerställa den slussen, om inte den fungerar så gör inte den övriga delen av kanalen det heller.
Fas två av det massiva renoveringsarbetet inleds i höst och då ska bland annat ett stort antal historiska portar, så kallade stämportar, återställas. Enligt Anna Meyer ska kulturhistoriskt korrekta metoder användas, så långt det är möjligt.
– Genom att använda ursprungssättet att bygga på så aktiverar vi funktioner som kanalen en gång hade. Den har fortfarande portar med gjutjärnsdelar, det är en beprövad och hållbar teknik som blir kostnadseffektiv på sikt.
Lockar tre miljoner
Varje år lockar Göta kanal cirka tre miljoner besökare och för att inte turismen ska påverkas kommer arbetet i huvudsak att ske under vinterhalvåret.
– Det är jätteviktigt för turistnäringen att kanalen är öppen under sommaren. Vi har ungefär 150 företag i området, småföretag som driver hotell, restauranger och cykeluthyrning, och för dem har kanalen en enorm betydelse. Genom att jobba med produkter som hör samman med kanalen så blir det lättare för dem att sälja.
Under nästa år kommer projektet att få ytterligare 100 miljoner kronor. Men hela summan på 500 miljoner kronor som renoveringen beräknas att kosta är inte garanterad av regeringen och därför söker nu Göta kanalbolag efter nya finansieringsalternativ.
– Vi tittar i dag på hur vi ska kunna nå full finansiering. Det kan handla om EU-medel, fonder med mera, säger Anna Meyer.
Ett starkt varumärke
Lotta Samuelsson är turistchef i Mariestads kommun och destinationsutvecklare för kanalkommunerna på västgötasidan. Hon tror att själva renoveringen av kanalen kan bli en ny reseanledning.
– Göta kanal betyder väldigt mycket för oss, vi är glada över att ha ett så starkt varumärke, det underlättar i vår destinationsutveckling. Renoveringen är nödvändig och nu kan man följa arbetet och se dåtid möta nutid, det kommer att skapa nya reseanledningar.