Annons

Så tycker hotellen om Airbnb:s satsning på affäresresenärer

zoom Airbnb:s nya erbjudande är inget som skrämmer hotellkedjorna.
Airbnb:s nya erbjudande är inget som skrämmer hotellkedjorna.
NYHETER. Airbnb satsar på att få fler svenska affärsrsesenärer att bo hos dem. Men hotellen ligger inte sömnlösa över den nya konkurrensen.
Annons

– Fast går de in i affärssegmentet på allvar kommer motståndet att bli starkare, säger Accors Nordenchef Jan Birkelund.

Sedan i början på året har Airbnb ett internationellt team som bearbetar bland annat svenska företag att låta deras anställda hyra lägenhet via Airbnb när de reser i tjänsten.

– Vi lanserade en specialutvecklad plattform för affärsresande förra året, eftersom vi såg att tio procent av alla bokningar var jobbrelaterade, berättade Jesper Vik, Nordenansvarig för Airbnb Business Travel vid SBTA:s vårforum i Stockholm.

Bekvämt med kök

Globalt har 130 000 företag Airbnb som ett boendealternativ i sin resepolicy, med Google i spetsen. Även i Sverige har företag anslutit sig och Jesper Vik säger till Besöksliv att de för samtal med bland annat stora telekomföretag.

– Vi ser företag som sparar 20-40 procent när deras anställda bor via oss. Bor du mer än två nätter tycker många att det är bekvämare att ha tillgång till kök än att bo på hotell.

Men om Airbnb på allvar ger sig in i kampen om affärsresenärer kan de räkna med att tonläget höjs i debatten. Den redan befintliga kritiken när det gäller beskattning och säkerhet kommer att skärpas. Det är Accors Nordenchef Jan Birkelund övertygad om.

– Airbnb är här för att stanna. Men då ska de också spela på samma plan som vi, inte tillåtas ha egna regler som sätter konkurrensen ur spel, säger han.

Scandic ser stabil tillväxt

Både Scandic och Accor ser Airbnb ett komplement till hotell i storstäder när hotellkapaciteten når bristningsgränsen vid stora mässor. De båda hotellkedjorna menar också att man attraherar olika målgrupper. En genomsnittlig hotellgäst hos exempelvis Accor bor i snitt 1,7 nätter, en Airbnb-gäst mer än fyra nätter. Scandic ser inte att Airbnb tar affärsgäster från deras hotell i Norden.

– Vi ser en stabil tillväxt i alla marknader. Våra företagskunder ställer höga krav på boende, fullservice, säkerhet och hur vi som bolag agerar i CSR-frågor. Jag kan inte se att Airbnb är rustade för att klara samma önskemål och krav, säger Thomas Engelhart, kommersiell direktör på Scandic.

Vad är bästa sättet att möta nya konkurrenter som Airbnb?

– Vi utvecklar våra hotell med en starkare ”residential” känsla. Det bör tilläggas att Airbnbs erbjudande med lägenhetsuthyrning har funnits i många år – det som tillkommit är ny distributionsform.

Inte heller Sheraton i Stockholm har märkt av någon flykt av affärsresenärer till Airbnb.

– Kanske är det enklare hotell som kommer att känna av det, som inte har den service som våra gäster vill ha, säger Elise Sihvonen, ansvarig för gruppbokningar.