Bakgrunden till samvetsnotorna hos Grow är att visa upp eleverna för branschen. Restaurangen håller öppet just nu under pågående Gastronord-mässan och bygger på ett samarbete mellan Visita, Mässretsuranger och Stockholmsmässan. Tanken är att uppmärksamma restaurang- och livsmedelsprogrammet och att på ett konkret sätt visa elevernas kunskaper för mässbesökarna.
Kul med riktiga gäster
Under mässans fyra dagar kommer elever från Stockholms Internationella Restaurangskola, Sågbäcksgymnasiet, Stockholms Hotell- och Restaurangskola och Skärgårdsgymnasiet att sköta restaurangen varsin dag.
– Vi har den första dagen och hittills har det gått riktigt bra, trots en lite rörig start. Jag tycker att det är intressant att laga mat i skarpt läge och det är kul att servera riktiga gäster, säger Vivianna Vallin, elev på Skärgårdsgymnasiet.
Det unika med restaurangen är att gästerna får betala vad de själva anser att måltiden är värd. Och pengarna som samlas in kommer att gå till eleverna i form av stipendier. Det tycker Fanny Zendi, klasskamrat med Vivianna Vallin, är spännande.
– Att gästerna betalar vad de tycker att rätten är värd är något helt nytt. Det känns sporrande. Jag tycker att de har betalat över förväntan i dag, mycket bättre än vi trott. Själv skulle jag nog inte lägga mer än en hundring, säger Fanny Zendi.
Vill lyfta kompetensförsörjning
Grow-projektet är en del av arbetet med att säkra kompetensförsörjningen. Det säger Frida Ganshed, kommunikationsstrateg på Visita:
– Grow handlar om att vi vill synliggöra våra yrken och våra kommande medarbetare i branschen. Vi vill visa hur viktiga restaurang- och livsmedelsprogrammen är. Det är nödvändigt eftersom vi har en stor utmaning med kompetensförsörjningen framöver.