Annons

Premiär-rus! Nu är nya Continental invigt

NYHETER. En av Stockholms just nu största – både som snackis och till ytan – hotellsatsningar har öppnat sina svängdörrar för service. Besöksliv fanns på plats när Scandics koncern-vd Frank Fiskers och hotelldirektör Peter Storckenfedlt invigde Scandic Continental. 
Annons

Först singlar lovikavantar av blötsnö på fredagmorgonen 1 april då Scandics superhotell Continental ska invigas. Sedan, lagom efter att koncern-vd Frank Fiskers och hotelldirektör Peter Storckenfedlt klippt det röda sidenbandet, så tittar solen fram. Baren Capitals uteterrass börjar visa upp sin potential.

– Hos oss är mötet viktigt, kort som långt. Sedan vill vi bli en plats för alla som bor i stan, säger Frank Fiskers. 

En mix av affärsgäster och stockholmare verkar vara målgruppen på flera nyöppningar i huvudstan, med Nordic Choice Hobo och At Six inräknat.

Här på ett superläge invid Centralstationen erbjuder man 25 olika konferenslokaler, där det största rummet har en kapacitet på 300 personer. Totalt har Continental 900 konferensplatser.

Under premiärnatten hade man valt att belägga 220 av totala rumsantalet 392 stycken, men redan på måndagen kommer hotellet att fungera med full kapacitet.

– Bokningsläget ser bra ut. Det har varit ett mycket större intresse än vad vi kunnat tro, säger hotelldirektör Peter Storckenfedlt under en rundvisning.

Så ska de bygga en hajp

Ett soldäck exklusivt för övernattande och konferensgäster är på gång, men baren Capitals terrass står redo att välkomna gäster. Scandic har valt att lägga en hel del krut på barverksamheterna: här finns tre stycken totalt, men bara en restaurang. För barverksamheten basar Samuel Yohannes med tanke om att leverera dryck genom bordsservering från en bred drinklista. Hög servicenivå är ledordet, här ska stockholmarna vilja hänga.

Men hur lockar man den redan kräsne stockholmaren och undviker att drunkna som bara en bar i mängden?

– Vi har ett bra trackrecord med hotell som Anglais, Malmen och Grand Central där vi byggt bra plattformar. Det viktigaste för oss är att skapa en bra mötesplats, aktivera den och jobba med kvalitativa produkter, säger konceptansvarig Samuel Laulajainen. 

Hur bygger man en hajp?

– Det finns inget självklart recept. Men vi har bra bartenders, läget, servicen och så kommer vi att jobba mycket med musik.