– Eftersom det inte finns någon standardgäst behöver vi flera varumärken med olika produkt- och konceptupplevelser. Men det har blivit lite väl många, säger Katalin Paldeak, operativ direktör på Nordic Choice.
Fram tills nu har Nordic Choice haft fem kedjevarumärken: Clarion, Clarion Collection, Quality, Quality Resort och Comfort. Nu blir tre kvar: Clarion, Quality och Comfort.
– Det blir tydligare och klarare för gästerna. Våra franchisepartners har reagerat positivt på förändringen. Nu har vi året på oss att utveckla koncepten så vi blir ännu vassare, säger Katalin Paldeak.
Omvandlas till boutiqehotell
De befintliga 22 Clarion Collectionhotellen runt om i Sverige omvandlas nu till boutiquehotellvarianter av de stora Clarionhotellen. Gemensamt för dessa hotell är att det finns en samlingsplats – ett ”vardagsrum” eller en lounge. Däremot har exempelvis Clarion Collectionhotellen haft en mycket uppskattad buffé som ingår i hotellpriset, något som Clarionhotellen inte har.
– Här finns ingen röd tråd i dag, kvällsbuffén ska inte tas bort, men det är en av del av Clarionkonceptet som ska bli mer enhetligt, säger Katalin Paldeak.
Hon avslöjar också att Nordic Choice kommer att repositionera Quality Hotel. Det ska bli fler centralt belägna Qualityhotell. I dag ligger många av dem utanför citykärnan.
– Vi ska in och konkurrera mer med Scandic om gästerna i stadskärnorna.
Personal får stanna kvar
Det blir inga nedskärningar i Nordic Choices organisation till följd av varumärkesförändringarna. Teamet som i dag jobbar med Clarion Collectionhotellen fortsätter att jobba med dessa hotell, även efter omgörningen.
– Det är två helt olika sätt att driva ett stort flaggskeppshotell jämfört med ett litet boutiquehotell. Därför behåller vi den nuvarande organisationen bakom kulisserna, säger Katalin Paldeak.
Den norska hotelljätten har de senaste åren gjort stora satsningar inom lyxsegmentet, nu senast med At Six som byggs vid Brunkebergstorg i Stockholm. Men något gemensamt varumärke för dessa hotell planeras inte.
– Nej, de drivs som självständiga hotell inom vår independentgrupp. Deras varumärken, exempelvis Copperhill i Åre och The Thief i Oslo, är så starka i sig själva. Ett gemensamt varumärke skulle inte lyfta dem, säger Katalin Paldeak.