Annons

Fikakultur ska sälja in Västsverige

zoom Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer
Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer
NYHETER. Turistrådet Västsverige ska stödja flera västsvenska kommuner med med utveckling och paketering av nya fikaprodukter. Detta för att skapa inkomster till besöksnäringen i Västsverige.
Annons

Krog- och kaféguiden White Guide listar årligen Sveriges bästa kaféer. Där går att utläsa att fikakulturen i västra Sverige är stor.

– Området från Göteborg via Alingsås och Vara upp till Götene och Lidköping har 80 procent av alla White Guide-kaféer i Västsverige. Därför känns det helt rätt att göra en satsning på fika just här, säger Gunilla Davidsson, produktutvecklare, Turistrådet Västsverige.

På flera håll i världen har man fått upp ögonen för svensk fikakultur. Kafékedjan Fika, som serverar svenska bakverk och konditorivaror, är en av de hetaste caféerna i New York. BBC har varit i Sverige och gjort reportage om ”Swedish fika”och i sommar besöker USA Today kafétäta Alingsås.

– Trenden är att besökare inte bara vill åka till de traditionella besöksmålen. De vill uppleva det genuina, gärna i sällskap med lokalbefolkningen. Kombinationen av detta får turisterna när de besöker svenska kaféer, säger Gunilla Davidsson.

Stöttar tre västsvenska kommuner

Turistrådet Västsverige stöttar Alingsås, Vara och Lidköping med affärs- och produktutveckling, paketering och marknadsföring av fikaprodukter.

Paketeringen av fikaprodukter görs i samarbete med lokala företag och turistorganisationer. Varje ort lyfter fram sina egna unika värden, som man kopplar ihop med fika.

– I våra internationella kontakter med såväl reseoperatörer som media och bloggare har vi fått stort gensvar på fikavandringen i Alingsås och många frågor om fika den senaste tiden, inte minst från Storbritannien, Norge och Tyskland, säger Ann-Charlotte Carlsson, kommunikationschef, Turistrådet Västsverige. 

Gunilla Davidsson, produktutvecklare på Turistrådet Västsverige är redan igång och marknadsför den här delen av Sverige som fikakulturens näste. 

– Vi jobbar mycket med sociala medier och kommer att lyfta den svenska fikakulturen där. Turistrådet presenterade fikavandringen i Kaféstaden Alingsås på ITB-mässan i Tyskland i mars och när vi kommunicerar till utomlands så krokar vi alltid arm med Visit Sweden i vår kommunikation, svarar Gunilla Davidsson, produktutvecklare, Turistrådet Västsverige.