Efter att ha drivit Hotel Mäster Johan i Malmö i 19 år lämnar nu Nina Ulvinen över till ESS Group, kedjan som växer snabbt och omfattar nu nio anläggningar. Nio år efter starten. Enligt vd Jonas Stenberg är Mäster Johan ett av tre objekt som de haft ögonen på.
– Vi har aktivt letat hotell i regionen och jag har fört en dialog med Nina Ulvinen i fem år. Nu var det läge att kliva in, säger Jonas Stenberg.
Ni är mitt uppe i bygget av The Steam Hotel i Västerås. Var det planerat att gå in i Malmö nu?
– Det är inte alltid man får tillfälle att köpa en sån här pärla och då måste man vara beredd när chansen uppstår.
Vad är den röda tråden i era hotell?
– Vi vill vara vår egen reseanledning och sälja upplevelsen. Det finns andra som gör bättre rum, men vi vill ge bästa helhetsupplevelsen.
Tittar ni även på Stockholmsmarknaden?
– Ja, men vi väntar på rätt objekt. Det ska vara en kärleksprodukt med rätt förutsättningar. Vi vill se potential och kunna göra skillnad. Vi vill växa med tio hotell de närmsta tio åren.
Vad ska ni göra med Hotel Mäster Johan?
– Det är ett hotell som förtjänar att blåsas liv i. Det har något att berätta. Men vi vill inte göra ett storytellinghotell, utan göra som Nina och ta vara på den charm som finns och konceptualisera den.
Vad exakt ska ni ta vara på och vem ska göra det arbetet?
– Det blir Spik som arbetar fram konceptet efter en brief från oss. Det ska präglas av oss och det vi gillar, inte avskalat utan med värme och värdighet. Men kanske mer maskulint än våra hotell har varit hittills. Inne i innergården bygger vi en stor restaurang.
Vem kommer in som chef?
Anders Nilsson vd för Ystad Saltsjöbad, blir initialit vd för Mäster Johan. Sedan ska vi leta en lokal personlighet. Vi vill ha förankring i Malmö och inte upplevas som en kedja och hotellet ska välkomna både de som reser in och malmöiter.
Hur många av era gäster är affärsresenärer?
– I Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad är en tredjedel affärsresenärer, som står för halva omsättningen. På Hotel Bellora och Hotel Pigalle i Göteborg är närmare 60 procent affärsresenärer. Pigalle har vi haft i ett och ett halvt år och ligger redan etta på rev par i Göteborg. Vi tror att vi kan hitta trogna gäster oavsett marknaden.