Är du nöjd, Martin Juhos, Marknads och kommunikationschef på Sveriges Campingföretagares Riksförbund, SCR?
– Ja, det är roligt med fler reseprogram och fler som lyfter vår produkt.
Varför tror du det kommer ytterligare en campingserie?
– I och med att intresset och branschen växer och fler gäster bor hos oss så leder det till dessa programidéer. Tv-husens analyser visar nog att programmen kan locka en stor publik.
Vad tror du Camping Queens kommer att innebära för bilden av camping?
– Jag har sett väldigt lite eftersom det inte haft premiär, men det verkar inte handla så mycket om själva campingen utan mer om att möta människor. Det verkar trevligt, inte som ett program som vill skoja med produkten utan snarare upptäcka Sverige. Gone Camping handlar mer om inspiration för en mer aktiv semester. Vi vill väcka reslust.
SCR och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund, står bakom Gone Camping. Vad betyder det programmet för er?
– Det är viktigt för vårt samarbete, att ha gemensamma intressen. Gone Camping vore inte möjligt annars. Så vi vill att det ska fortsätta och utvecklas. Och det är viktigt för branschen. Över en miljon program har visats, det har vunnit priser och mött odelat positiv respons. Såväl de som inte bor på camping som livsstilsgästen tittar. Jag hoppas att det har utvecklat bilden av camping och inspirerat.
Nu går programmen på Sjuan respektive TV8. Räknar du med att vi får se något av dem i någon av de större kanalerna?
– Jag kan väl egentligen bara svara för Gone Camping och vi är jättenöjda med TV8. Man måste kombinera tv med andra distributionskanaler om man vill nå ut. Den egna webbplatsen och Youtube. Men om nu reseprogrammen gör sitt intåg i de stora kanalerna blir det säkert något som lyfter camping, som redan är Sveriges största semesterboende.