I tre års tid jobbade Ewa dag och natt med att bygga upp ett koncept som i dag har
300 000 besökare per år – Abba the museum. Museet räknas enligt Visit Stockholm som ett av de tio mest besökta turistmålen.
Nyligen släpptes en bok om Ewa Wigenheim resa med titeln ”Från Abba till munkarna i Laos” där Ewa berättar om den långt ifrån spikraka vägen från idé till ett färdigt koncept.
Hur fick du idén från början?
– Jag var PR-konsult på Benny Anderssons hotell Rival i Stockholm. Min första idé var att jag ville att vi skulle ta in ett par platåskor till receptionen för att få mer ABBA-feeling men det ville absolut inte Benny, säger Ewa Wigenheim.
Vad hände sen?
– Tankarna fortsatte att växa och jag och min exman åkte till Liverpool där vi besökte Beatles-hotellet. Där kom vi på idén att det inte var ABBA som skulle starta ett museum över sig själva utan det var vi som skulle göra det. Vi var båda entreprenörer och med min bakgrund inom turism och PR och min exmans erfarenheter från eventbranschen blev den perfekta matchen. När vi sedan presenterade idén om att vi ville göra ett interaktivt upplevelsehus med ABBA som tema, föll alla fyra för idén.
Hur gick tankarna från idé till färdigt koncept?
– Vi ägde och drev det projektet i nästan tre år. Tanken var att det skulle etableras i Stora Tullhuset i Stockholm men så hände saker i omvärlden. 2008 slog finanskrisen till samtidigt som Stockholms Hamnar inte klarade att bygga klart Stora Tullhuset till invigningsdatum. Det skulle bli ett år försenat. Det var ett stort bakslag när vi insåg att vi inte kunde driva det vidare. Men som entreprenör hittar du en lösning och vi gjorde om konceptet till en vandringsutställning och sålde det till ett nytt företag, som tog ut det på turné runtom i världen. När den kom hem igen tog Björn Ulvaeus över och etablerade museet Djurgården. Men i det arbetet har vi ingen del.
Du har skrivit en bok om museet. Vad handlar den om?
– Man kan nästan säga att det är en handbok för de som jobbar inom besöksnäringen; hur man bygger en attraktion men också hur man samtidigt utvecklas på ett personligt plan. Halva boken är en beskrivning från första idén till det som kom att bli ABBA-museet. Hur vi skapade konceptet fram till den dagen vi sålde det. Den andra halvan är en inre resa om att ta sig upp när livet inte går som på räls och hur man hittar ny kraft och energi. Det var då jag reste till ett arbete med munkar i Laos. Två stora upplevelser från att arbeta med världens rikaste till de som inte äger någonting och lärdomarna kring det.
Vad var din största utmaning?
– Det fanns inga mallar utan vi utgick bara från våra tankar och idéer och vi fick hela tiden plöja ny mark. Ingen hade gjort ett interaktivt upplevelsehus tidigare. Skulle vi hålla tidplanen? Det var ett sådant otroligt komplicerat projekt. När man arbetar med ett projekt som det står Abba på har det en egen kraft och ibland kunde vi inte styra för det var så många som ville vara med.
Är det något med boken som sticker extra ut?
– Boken är en vanlig pappersbok men det är också världens första digitala popup-bok. Jag har utvecklat en app där man kan rikta mobilkameran mot omslaget och då dyker jag upp i 3D-format och gör en författarpresentation. Inne i boken finns fyra filmer att se på samma sätt, säger Ewa Wigenheim.