Annons

Swedish Welcome slutar med certifiering

zoom Ny inriktning. Inga fast anställda och bara rådgivning på agendan för Swedish Welcome.
Ny inriktning. Inga fast anställda och bara rådgivning på agendan för Swedish Welcome.
NYHETER. Swedish Welcome AB, som certifierar och utvecklar svenska turismverksamheter, lägger ned sin certifiering och ska i fortsättningen enbart satsa på rådgivning. Det beslutades på en extra bolagsstämma under fredagen. Pengabrist är en av orsakerna.
Annons

Swedish Welcome AB har funnits i sin nuvarande form i cirka två år. Företaget ägs av en ideell förening med samma namn och som består av tolv regionala turistorganisationer, från Visit Blekinge i söder till Visit Västernorrland i norr.

Organisationens affärsidé är att utveckla och kvalitetssäkra svenska turismverksamheter. Genom rådgivning och certifiering vill organisationen bidra till bättre gästupplevelser och hållbar utveckling av svensk turism.

Rådgivning och vägledning

Auktoriserade rådgivare bedömer hur bra turismföretagen är inom ett hundratal områden. Det handlar om allt från gästbemötande och frukostinnehåll till minskad vattenförbrukning och smarta energilösningar.

Företagen får också konkret individuell vägledning i hur man skapar ännu bättre gästupplevelser, ökad lönsamhet och en hållbar utveckling. Swedish Welcome har i dagsläget knappt 250 certifierade medlemmar.

Organisationen har sedan starten till stor del finansierats med hjälp av statliga bidrag från Tillväxtverket. Senast i fjol uppgick bidraget till 10 miljoner kronor. Övriga medel kommer från de tolv regionerna samt avgifter från de certifierade företagen.

Ändrad inriktning

Från i år upphörde de statliga bidragen och företaget skulle stå på egna ben. Det har lett till en ekonomisk kris. Alla anställda är uppsagda sedan årsskiftet och nästan all verksamhet ligger nere.

Vid en extra föreningsstämma tidigare i veckan beslöt ägarna att certifieringen läggs ned. Swedish Welcome ska i fortsättningen inte ha några anställda. Metoden ska framöver vara tillgänglig genom de rådgivare som företaget auktoriserar.

Beslutet bekräftades i fredags på en bolagsstämma.

Affärsmodellen höll inte

Fredrik Lindén, till vardags vd för Turistrådet Västsverige och nyvald ordförande i bolaget Swedish Welcome bekräftar:

‒ Vi har tagit fram en fantastiskt bra sak men affärsmodellen har inte hållit. På det här viset kan vi säkerställa fortsatt existens för rådgivningsmetodiken. Det är det viktiga.

Fredrik Lindén tror och hoppas att förändringen kan öka branschens intresse i stort för utbildningen och rådgivningen.

‒ Andra organisationer har upplevt vår certifiering som en konkurrent. Jag ser gärna att andra certifieringsaktörer använder vår metodik. Vi hoppas få igång en process med övriga besöksnäringen så att vår metodik kan etableras som ett nationellt rådgivningsverktyg.