Konkurrensen om konferensgästerna har hårdnat i Bohuslän. I storstäderna har nya hotell dykt upp i rask takt och under vintersäsongen har antalet mötesbokningar minskat. Istället för att konkurrera sinsemellan satsar nu 11 bohuslänska hotell på gemensam marknadsföring tillsammans med Turistrådet Västsverige.
Bildat nytt nätverk
– Syftet med kampanjen är att öka hotellens beläggning under vinterhalvåret. När folk tänker på Bohuslän är det ofta sommarbilder de ser framför sig. Men det är otroligt vackert att komma hit nu. Det nya är att det här är en gemensam kraftsamling och att hotellen själva kommer att sprida budskapet i sina egna kanaler, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef Marknad och Kommunikation, Turistrådet Västsverige.
De 11 konferenshotell som deltar har bildat ett nätverk, Storhotellgruppen, där de regelbundet träffas för att utbyta erfarenheter. Enligt Ann-Charlotte Carlsson har konferensmarknaden varit tuff under lång tid.
– Det är svårt att locka konferensgäster. En del av problematiken är att de inte har tid som förr att åka i väg för konferens. Eftersom avståndet är en faktor så är en del i kampanjen att tala om att det inte är så långt hit. Många åker söderut till andra populära orter på västkusten, men det är ju lika nära till Bohuslän.
Hoppas på jämnare beläggning
Vinterkampanjen är till största delen digital och det har producerats en reklamfilm. Ann-Charlotte Carlsson kan inte i dag säga vad man hoppas på i form av ökad försäljning.
– Det är första gången vi gör det här och vi kommer att göra en analys av hur det går. Just nu tittar vi på nuläget. Och sett till helheten så går det otroligt bra för Bohuslän. 2015 ökade antalet gästnätter med 8 procent. Utmaningen är att de stora konferenshotellen behöver få en jämnare beläggning.