Klausulen innebar att hotellen fick sätta lägre priser på andra plattformar än på bokningsajten, men inte på sina egna sajter. Detta upplägg är inte längre tillåtet i Tyskland.
Booking.com, en del av USA-baserade Priceline Group, sluter avtal med hotell som går ut på att bokningssajten alltid ska kunna erbjuda de billigaste priserna på tillgängliga hotellrum.
Dessa avtal har varit omstridda länge i flera länder eftersom flexibiliteten, när det gäller prissättning, försvåras hos enskilda hotellföretag. För drygt ett år sedan fick Booking.com en bakläxa: konsumenter skulle kunna hitta billigare hotellrum även på konkurrerande bokningssajter, dock inte på hotellens egna hemsidor.
Men det här räcker inte, menar tysk domstol, som nu slår fast att även detta upplägg strider mot konkurrensrättsliga lagar.
Upplägget begränsar inte bara konkurrensen mellan befintliga portaler, utan även mellan hotell. Det saknas incitament för enskilda hotell att sänka sina rumspriser på en bokningssajt eftersom hotellen likväl är tvungna att sätta ut ett högre pris på den egna hemsidan, resonerade den tyska domstolen.
I nuläget innebär detta ingenting för den svenska hotellmarknaden. Men utvecklingen pekar i en riktning där flera europeiska länder – Tyskland, Frankrike och Italien – visar på domslut som slår fast att klausuler i avtalen mellan bokningsjätten och hotellen inte är rimliga eftersom de hämmar konkurrensen.
– Vi tycker att det är positivt att det händer saker i Europa och vi hoppas att det får en sikt även får konsekvenser i Sverige eftersom klausulerna i avtalen blockar en fri prissättning hos hotellen, säger Clemens Wantschura, branschutvecklingschef på Visita.