Fjolårets rekordsäsong med fler sålda liftkort än någonsin, och en fjällnäring som växer i stort, gör även behovet av personal större än någonsin. Men av flera anledningar är det svårare för skidanläggningarna att fylla platserna i år.
–Det är färre sökande, men det finns naturliga förklaringar till det, de kullar som kommer i arbetsför ålder är mindre, samtidigt är det fler som pluggar och fler som har arbete. Därifrån finns ett stort bortfall, så det var ingen överrakning att det är färre sökande, säger Anders Kjällström, vd för Branäsgruppen.
Har ni behövt tänka annorlunda i år?
–Ja, det är viktigt att attrahera personalen, och vi har jobbat mycket med internutbildningar, som är en viktig del. För att få fram fler kockar har vi tillsammans med Arbetsförmedlingen Värmland tagit fram en kockutbildning som lanserades i höst.
För Idre Fjäll har man tidigare år haft utmaningar med att hitta bra personal, som har gjort att man i år har tänkt annorlunda och tillsatt en ny HR-chef.
–I år var vi ute i väldigt god tid, två veckor före andra stora anläggningar och det tror jag har gynnat oss, för vi slapp hamna i en stressituation. Men min uppfattning är att det också har varit färre sökande, säger HR-chef Christina Wall.
Locka med attraktiva värden
Idre Fjäll har också jobbat mer än vanligt för att attrahera personal till anläggningen.
–Allt fler skidanläggningar söker den här typen av personal och det finns ett underskott, då får man jobba mer med att lyfta fram vilka värden man har att erbjuda, som boende till en billig peng och andra attraktiva förmåner.
Hos Skistar, som är den största aktören, med det mest kända varumärket i svenska fjällen har antalet ansökningar hamnat på en mer ”rimlig” nivå än tidigare, enligt presschef Linda Morell.
–Historiskt så har vi haft extremt många sökande till oss varje säsong, vilket är jättekul, och detta styrs mycket av hur arbetslösheten ser ut. Vi har inte haft problem att hitta personal inför den här vintern, men det är färre sökande än vanligt, säger Skistars presschef Linda Morell.
Vikande trend
Catharina Utanskog, branschstrateg på Arbetsförmedlingen i Östersund, förutspådde redan i augusti under Arbetsförmedlingens jobbmässor, att det skulle bli svårare i år för skidanläggningarna att fylla sina platser. Nu när de flesta tjänster normalt sett brukar vara tillsatta, ska hon göra sin inventering, och kan därför inte ge en exakt bild av läget.
–Tittar man på platsbanken är det fortfarande hel del tjänster kvar, när de vid den här tidpunkten normalt sett brukar vara tillsatta. Så indikationen är en vikande trend, men exakt hur det har gått med rekryteringarna kan jag inte svara på ännu, säger Catharina Utanskog.
Lyfta fram lediga tjänster
I början av november ska Arbetsförmedlingen delta i evenemanget Wintershow i Kungsträdgården i Stockholm för att lyfta fram de tjänster som finns kvar, och prata om fördelarna med att jobba säsong.
–Vi vill prata om att det finns styrkor med att jobba säsong som man kan ha nytta av senare i arbetslivet, som att du bygger nätverk för framtiden. Man kan också få möjlighet att avancera snabbt inom organisationen om man visar framfötterna, säger Catharina Utanskog.
Något Skistar har noterat i år är att ansökningarna håller en högre kvalitet än vanligt.
–Det är bättre kvalitet på sökarnas cv, de är högre utbildade, och har mer arbetslivserfarenhet, vilket är väldigt roligt. Det kan bero på att unga söker sig till kända varumärken eller till arbetsplatser där det finns möjligheter att avancera, säger Linda Morell.