Trots kyla och regn lockade Västsverige rekordmånga besökare i somras. Regionens hotell, stugbyar och campingar hade ett rejält högtryck med totalt 4,6 miljoner gästnätter. Den största ökningen stod våra grannar i Väst för.
–Det ser väldigt bra ut, som helhet ökade de norska gästnätterna med 10 procent, säger Victor Johansson, analytiker på Turistrådet Västsverige.
Norges ekonomiska läge bakom ökningen
Totalt hade regionen Västsverige 250 000 norska gästnätter på hotell, stugor och vandrarhem, och för campingar var siffran 470 000. Bakom ökningen ligger det ekonomiska läget i Norge och de marknadsföringsaktiviteter Turistrådet Västsverige har genomfört.
– Konjunkturen är en viktig anledning. Men vi har också kört en sommarkampanj i Norge riktad till barnfamiljer för att få dem att besöka Skaraborg. Vi lägger mycket marknadsföring på just Norge eftersom det är en så stor del av vår utländska marknad, säger Victor Johansson.
Tillsammans med Visit Sweden och de lokala besöksnäringsföretagen investerar man cirka tre miljoner kronor per år på den norska marknaden. Det handlar om digitala annonser mot specifika målgrupper, om sökordsannonsering och samarbeten med norska bloggare.
– Men det är inte vi som styr antalet besökare, vi är bara med och påverkar med utveckling och aktiviteter. Besöksnäringsföretagen själva har en stor del i att antalet norrmän ökar, säger Victor Johansson.
90 procent av gästerna norska
Hos Lagunen camping i Strömstad är 90 procent av gästerna norrmän. Sara Skärström ansvarar för marknadsföringen där erbjudanden anpassas efter målgruppen.
– Som ett exempel har vi i samarbete med Norsk Bobilförening, som har hjälpt oss med idéer till vår Bobilpark för norska husbilscampare, säger Sara Skärström.
Vad betyder de norska besökarna för er?
– Jättemycket, det är de som gör att vi kan ha vår verksamhet igång året runt. Vi har en stor del säsongsboende norrmän hos oss, säger Sara Skärström.