Annons

Rekordmånga nya restauranger ger Sibylla ”ketchupeffekt”

zoom Nya Sibylla i Viksjö. En ny drive in-funktion lagts till och sittplatserna utökats från 32 till 76 och maskinparken förnyats.
Nya Sibylla i Viksjö. En ny drive in-funktion lagts till och sittplatserna utökats från 32 till 76 och maskinparken förnyats.
NYHETER. Svenska snabbmatskedjan Sibyllas satsning på nyetableringar har lett till en ketchupeffekt: ”Sedan förra sommaren har vi öppnat nio nya restauranger och det kommande året ska det bli ytterligare åtta”, säger Joakim Carlsson, Sibyllas vd.
Annons

Den 21 september slog portarna upp för Sibylla i Viksjö efter fyra månaders totalrenovering. Nu har en drive in-funktion lagts till, antalet sittplatser utökats från 32 till 76 och maskinparken förnyatss. Det är ett exempel på den typ av restauranger som kedjan nu etablerar runt om i landet.

– Det som utmärker restaurangen och våra nyetableringar är att de följer vår nya grafiska design med mörkare träslag och klara färger. För att säkerställa bästa matkvalitet har vi även utvecklat maskinparken med tidsstyrda stekbord och fritöser, så att det alltid blir perfekt stekt kött och friterade strips. Vi jobbar också med ett så kallat ”pucksystem” med timer, så att gästerna ska slippa köa, säger vd Joakim Carlsson.

Nöjda med förra årets öppningar

Nyöppningen i Viksjö är ett led i att lyfta de befintliga anläggningarna genom en åtgärdsplan med 1200 punkter som innehåller upprustning av inredning och utbildningar inom service. Och nu ser man resultatet.

– Det har blivit en ketchupeffekt efter att vi bockat av åtgärderna eftersom vi nu kan fokusera på att växa. Sedan förra sommaren har vi öppnat nio nya restauranger och det kommande året ska det bli ytterligare åtta stycken.

Hur har det gått för restaurangerna ni öppnade förra året?

– Genomgående väldigt bra. Fyra av dem ligger på vår topp-15-lista vad gäller kedjans omsättning. Så vi är otroligt nöjda.

Var de kommande restaurangerna ska ligga är ännu hemligt, men det handlar både om storstäder och mindre orter.

 

Rekordomsättning förra året

I takt med att kedjan växer så ökar också omsättningen stadigt. Under 2017 beräknas den landa på 800 miljoner kronor, vilket är 4 procent upp jämfört med förra året. Och det attraherar en ny typ av franchisetagare.  

– Förra året hade vi en rekordomsättning och i år ser det ännu bättre ut. Det gör att vi ses som en solid kedja och vi kan nu locka till oss franchisetagare som är affärsmän med helt andra ekonomiska möjligheter och visioner än tidigare. För oss är det en av nycklarna för en vidare expansion.

Du har sagt att ni vill konkurrera med de stora hamburgerkedjorna. Hur ska det gå till?

– Det gäller att finnas på fler orter och att följa mattrender. Som exempel har vår försäljning av vegetariska rätter ökat dramatiskt, den senaste månaden har vi sålt dubbelt så många halloumiburgare som kycklingburgare. Vi måste hela tiden hantera efterfrågan på nya rätter – så just nu ser vi över våra menyer inför hösten och vintern.

En annan viktig fråga är att finnas i rätt lägen.

– Vi har många restauranger som ligger inne i tätorter. Men i takt med att nya handelsområden och förbifarter växer fram så måste vi etablera oss i de lägena. Det är det vi gör nu och kommer att satsa på framöver, säger Joakim Carlsson.