Idén bakom Comfort Hotel Xpress är att hålla ett lågt pris för själva övernattningen. Sedan betalar gästerna för extratjänster. Anna Spjuth jämför med flygbolaget Norwegian.
– Vi erbjuder bra läge, bra pris och enkelhet i incheckningen. Sedan kan man plocka vad man vill ha.
Succé i Norge
Två Hotell i Oslo och ett i Tromsö ingår hittills i Comfort Hotel Xpress, alla har varit en succé ekonomiskt. Hotellet vid Oslo centralstation beräknas ha 120 helt fullbokade nätter under 2017, enligt Anna Spjuth.
Nu är det dags för Comfort Hotel Stockholm att bli det fjärde hotellet i kedjan. De mest påtagliga förändringarna vid nyår är att frukostbuffén försvinner samtidigt som den obligatoriska städningen dras ner till var fjärde dag.
De gäster som vill kan få städning oftare och har möjlighet att plocka åt sig frukostmat. Men då kostar det extra.
– Det viktigaste är en riktigt skön säng, en bra dusch och en toalett, säger Anna Spjuth.
Förvandlingen av hotellet har redan inletts. I stället för reception finns en ”barception” en kombinerad bar och reception. Här kan gästerna checka in automatiskt samtidigt som de har möjlighet att köpa mat och dryck och prata med någon i personalen.
Inget matsvinn
Samtidigt kommer rumspriserna att sänkas. Anna Spjuth vill inte ange något pris men räknar med att det kan ligga på hälften av ett normalt hotellrum.
– Det är en fråga om tillgång och efterfrågan, säger hon.
Med lägre kostnader och ökad beläggning räknar Anna Spjuth med att få god lönsamhet trots sänkta priser.
Hon räknar med att affärsgästerna dominerar i veckorna samtidigt som det är fler privatpersoner på helgerna.
– Målgruppen är ”alla” men ska man sätta fingret på något så är det de lite mer medvetna gästerna. Vi riktar oss till den medvetna konsumenten, helt klart. Samt till dem som vet vad de vill ha – och därför väljer att lägga pengarna på just det och inga onödigheter. Vi har till exempel inget matsvinn idag, säger Anna Spjuth.