Tre dygn i naturen fyllda med kanotpaddling, kräftfiske och vandring kryddat med svamp, älgkött och fångade fiskar på tallrikarna. På pappret – en perfekt utflykt för det aktiva gänget. Men egentligen en del av initiativet The 72 Hour Cabin som ska inspirera internationella medier att uppmärksamma Sverige som resmål och nå potentiella Sverigeresenärer i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA.
Utgått från stresstudier
Medbjudna på ön Henriksholm i Dalsland är nämligen fem internationella gäster med stressiga yrken som ska få njuta av svensk natur.
– Vi har utgått från studier som listar världens mest stressiga yrken, och sedan använt oss av nätverk och kontakter för att hitta representanter. Ben Fogle, BBC-programledaren från Storbritannien, har vi själva haft kontakt med sedan en tid tillbaka. Ben är en stor Sverigevän och har uttryckt sin fascination över vår naturnära livsstil, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden, som tillsammans med Turistrådet Västsverige står bakom satsningen.
Med initiativet vill de båda parterna uppmärksamma kopplingen mellan människors välbefinnande och den svenska naturnära livsstilen.
– För att Sverige ska bli mer känt som semesterdestination och komma med på listan över intressanta platser att besöka behöver fler människor känna till oss. För Sveriges del är det ofta den vackra, varierande och tillgängliga naturen samt den svenska livsstilen som sticker ut för utländska besökare, Jennie Skogsborn Missuna.
Livesänder naturen
De fem deltagarnas välbefinnande kommer att följas upp av forskare från Karolinska institutet.
– Casestudien är mycket seriös. Deltagarna får bland annat svara på frågor före och efter studien, föra dagbok och deras puls och blodtryck kollas, berättar Jennie Skogsborn Missuna.
En av dagarna, ännu oklart vilken, genomförs också ”en ganska lång livesändning av skogen som kommer att sändas på Facebook”.
– Inga människor, ingen action, bara rakt in i skogen och djurlivet där… Med det vill vi ge en föraning till framtida Sverigeresenärer om hur avslappnande det är att vistas i naturen, Jennie Skogsborn Missuna.
Vad hoppas ni få ut av projektet?
– Ett av Visit Swedens fokusområden i marknadsföringen är naturupplevelser, och detta utspel är en del av det. Vi vill öka kännedomen om Sverige och svensk natur hos potentiella Sverigeresenärer i framför allt USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. När Sverige blir mer känt får besöksnäringens bokningsbara upplevelser en större marknad.
Vilka ringar på vattnet kan ni få in av en sån här kampanj?
– Det är svårt att sätta ett mål i faktiska resenärer efter en kampanj som mer övergripande ska öka kännedomen om Sverige. Det är många faktorer som påverkar valet av resmål, men vi hoppas få så många som möjligt att sätta Sverige på sin lista. Det kommer allt fler turister till Sverige redan idag, men potentialen att fler turister väljer Sverige är mycket stor, avslutar Jennie Skogsborn Missuna.