Det går bra för Sverige som shoppingdestination. Handeln spelar en allt större roll för destinationens attraktionskraft, och många gånger är shopping huvudsyftet med själva resan.
Det framgår av rapporten ”Shoppingturism i Sverige” som publiceras av Svensk Handel.
Totalt handlade svenska och utländska turister för 85 miljarder kronor 2016, en ökning med 8,9 procent jämfört med föregående år. Det är närmare en tredjedel av den totala turismomsättningen och motsvarar 11 procent av svensk detaljhandels totala omsättning.
–Attraktiva destinationer attraherar fler besökare, vilket leder till fler arbetstillfällen, fler företag som etablerar sig och högre beläggning på caféer, hotell och restauranger, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Den växande shoppingturismen är i första hand ett resultat av tillväxten av utländska besökare. Av den totala shoppingnotan stod utländska besökare för 54 miljarder.
–Tillskottet av utländska besökare är otroligt viktigt för oss. Trenden syns tydligt om man tittar längre bakåt i tiden. Medan den totala turismomsättningen har ökat med 97 procent sedan år 2000, har den utländska turismkonsumtionen i Sverige ökat med 194 procent. I detta har shoppingen en stor del då de utländska besökarna lägger nästan halva sin reskassa i handeln, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.
Vad shoppar man helst?
–Främst sällanköpsvaror som mode och kläder, friluftssaker och design. Just nu har Visit Sweden en kampanj där man sätter Sverige som mode- och designland, så det är någonting som är fortsatt viktigt att lyfta fram.
Storstäderna är de stora dragarna primärt för de utländska besökarna, men även gränshandeln lockar till köp, inte minst från norrmännen.
Hur står sig Sverige som shoppingland i den internationella konkurrensen?
–Sverige som land eller Stockholm är inte en shoppingstad att jämföra med Paris, London eller New York, men det blir viktigare för städerna och att bli mer attraktiva när vi får fler utländska besökare, med till exempel fler butiker som drar.