2015 tog snabbmatskedjan KFC sitt första steg in på den svenska marknaden, med etablering av en enhet i Malmö. I dag finns totalt fem restauranger i landet, och kedjan står inför en stor expansion – målet är att på sikt ha 200 restauranger.
Som ett första steg byggs restauranger i Lund, Brommablocks i Stockholm samt i Nyköping till sommaren.
– De kommande fem åren siktar vi på upp till femtio nya restauranger, men trettio blir vi nöjda med, säger Jesper Hollstrand, marknadschef på Nordic Service Partners som är franchisetagare till KFC och Burger King.
Fokus på citykärnor
För att nå tillväxtmålen handlar det om att hitta rätt lägen.
– Det är det kritiska första steget, för det tar upp till två år från att vi hittat en lämplig plats till att restaurangen byggs. Därför har vi tre personer som jobbar heltid med att leta.
Rätt lägen är i huvudsak storstädernas citykärnor.
– Vårt sätt att handla mat har förändras i takt med att shoppingen flyttat till internet. Nu när fler beställer hem mat siktar vi på citynära lägen i de större städerna samt längs med större vägar nära tätorter.
Anställer tusen personer
Parallellt med lägesjakten har man inlett ett omfattande rekryteringsarbete. De kommande åren ska mer än tusen nya medarbetare anställas.
– Vår tuffaste utmaning för etableringen har varit att hitta lägen. Nu är det att rekrytera så många, inte minst ska vi hitta trettio duktiga restaurangchefer.
Vilka lärdomar har ni kunnat ta med er i arbetet efter att redan ha Burger King i Sverige?
– Vi har lärt oss mycket. Bland annat hur viktigt det är att restaurangcheferna har lokal förankring och kontakt med näringslivet, därför kommer vi att rekrytera personal lokalt.
Varför är Sverige intressant för er?
– Sverige var tidigt ute med snabbmat, så marknaden är mogen för oss. Vi är ensamma om kyckling i dag och det gör oss till ett bra komplement till hamburgare.
Lyssnar på gästerna – satsar på vegetariska alternativ
– Svenskar äter mer kyckling än någonsin tidigare och det är också betydligt vanligare att äta vegetariskt här än i övriga Europa. Och det kommer att påverka menyn. I år ska vi släppa flera vegetariska rätter.
De fem restauranger man hittills öppnat går över förväntan, fortsätter Jesper Hollstrand. Och baserat på det har han höga förväntningar på framtiden.
– Vår första restaurang slog Europarekord med 21 000 gäster premiärhelgen. Och vi har haft mycket gäster i Karlstad, Göteborg och Västerås. Det har gått över förväntan så vi är positiva inför framtiden, vi ser framför oss att öppna upp till 200 restauranger på sikt.
Vad är viktigast för er att kommunicera för att möta era tillväxtmål?
– Vår huvudmålgrupp är unga människor och de har koll på oss. Men i den breda massan så vet bara 35 procent vad vi gör. Få förstår handarbetet som ligger bakom våra produkter och det måste vi kommunicera, säger Jesper Hollstrand.