Annons

Hållbarhet och variation på menyn 2018 för McDonalds vd

zoom En utmaning för McDonalds är att fortsätta att utvecklas<br />
 efter gästernas förändrade behov, säger vd Thomas Kelly. Foto: McDonalds
En utmaning för McDonalds är att fortsätta att utvecklas
efter gästernas förändrade behov, säger vd Thomas Kelly.
Foto: McDonalds
NYHETER: McDonalds vill vara det bästa alternativet för sina gäster. Uppdaterade restauranger, mer variation på menyn och större fokus på hållbarhet är punkterna högst upp på vd Thomas Kellys agenda för 2018.
Annons

2017 var ett bra år för McDonalds Sverige, som har fortsatt att investera för att modernisera och förbättra gästupplevelsen.

– Detta har lett till den högsta försäljningen någonsin och försäljningsrekord för nionde året i rad, säger vd Thomas Kelly som tillträdde under 2017.

McDonalds i Sverige och Norden fick en ny ägare i år, hur har det märkts av i verksamheten?

– McDonalds i Sverige fick nya ägare, men våra restauranger påverkas inte; de drivs fortfarande till 100 procent av lokala franchisetagare. Grunden i vår verksamhet förändras inte – det handlar fortfarande om att ge alla våra gäster en bra upplevelse när de besöker våra restauranger.

Vad står högst på din agenda under 2018?

– Min vision är att vi ska vara det bästa alternativet för våra gäster – både när det gäller goda val och värde för pengarna. Vi ska fortsätta att investera i våra människor, våra restauranger och i vår meny med mer variation, fler valmöjligheter och ännu bättre värde för pengarna.

Vilka ser du som McDonalds största utmaningar framöver?

– Restaurangbranschen har hög konkurrens men också stark tillväxt. Precis som alla andra behöver vi utvecklas för att möta gästerna förändrade behov över tid och göra det på ett sätt som ger varje gäst, vid varje besök en bra upplevelse när de besöker våra restauranger.

Trenden går mer mot vegetarisk mat, även snabbmat. McDonalds lanserade nyligen en vegansk hamburgare, men hur ska ni långsiktigt bemöta den växande trenden? 

– Vi har precis lanserat McVegan och den har tagits emot väl av våra gäster. Vi vill vara en restaurang för alla och kommer att fortsätta lyssna på våra gäster för att förstå och leverera det som är viktigt för dem.

Vad blir nästa steg i erat hållbarhetsarbete?

– Hållbarhet är viktigt för oss, och vi är väl medvetna om att vår storlek ger oss möjlighet att ha stor positiv påverkan. Vi kommer att lägga ännu större fokus på detta under 2018 – det måste bli lättare för alla människor att göra goda, bra val och där har vi en viktig roll att spela.

Hur många restauranger ska ni öppna i år?

– Vi ser ständigt över vårt restaurangbestånd och vi har flera spännande lägen som vi arbetar med, för att även fortsättningsvis alltid vara tillgängliga där våra gäster är.

Hela besöksnäringen upplever svårigheter med att hitta personal, hur ser det ut för McDonalds?  

­– Det är svårare att anställa medarbetare än för några år sedan men vi har inte stora utmaningar. McDonalds-modellen är unik såtillvida att vi ger samma möjligheter till alla som är intresserade av att arbeta hos oss. På McDonalds spelar det inte så stor roll vad du har gjort tidigare, hur ditt cv ser ut eller var du kommer ifrån. Det viktiga är att du gillar att ge service, tycker om att jobba i team och är öppen för att lära nytt.

 Vad har du för förväntningar på 2018?

– Restaurangbranschen är en bransch med hög konkurrens och stark tillväxt och jag är övertygad om att 2018 blir ett riktigt bra år för McDonalds där vi gör det enklare för våra gäster att göra goda val och ytterligare stärker vår position som Sveriges mest välbesökta restaurang.