Grattis till ditt nya jobb som VD på pizzakedjan Dominos. Hur kommer det sig att du byter bransch – från vice president på Scandic till VD på Dominos.
– Det är inte så långsökt som det kan låta. Jag hade en egen liten pizzakedja för 20 år sedan i Sverige och har även jobbat på Fazer tidigare.
Vilka likheter finns mellan de båda branscherna, och mellan din tidigare tjänst och den här?
– Det finns många likheter: Det handlar om servicebranscher där det är viktigt att rekrytera bra ledare. Företaget blir aldrig bättre än de som jobbar där. Dessutom är det viktigt med bra lägen och att bygga ett varumärke.
Och vilka olikheter ser du?
– Några är naturligtvis väldigt uppenbara. Dominos är mer ett startup-företag och vi är just nu ett litet företag här.
Vad kan du tillföra med din erfarenhet?
– Jag har stor erfarenhet av rekrytering och kommer att lägga mycket krut på det. Jag har också varit med och byggt upp företag från grunden tidigare.
Vad fick dig att hoppa på den här nya utmaningen?
– Det här är en så pass bra produkt, som jag kan stå för och jag gillar att bygga företag.
Dominos ska expandera rejält – under den närmaste åren ska 100 nya restauranger öppna i Göteborg, Skåne och i Stockholm. Berätta.
– Det finns inga pizzakedjor att tala om i Sverige än. Eftersom jag tror på produkten tror jag också att vi kommer att kunna expandera.
Har ni några drömlägen?
– Det bästa läget som finns, det är ju ett läge där det bor mycket folk, är lätt att parkera, såväl för vår egen personal som levererar kundernas beställningar, och för våra kunder. Vi vill också synas och vara ett bra skyltfönster utåt.
Det råder en stark hälsotrend, vilken är pizzans plats där?
– Vi har vegetariska pizzor, vi har glutenfri pizza och vi planerar att utöka antalet vegetariska pizzor. Visst, det går kanske inte att göra en supernyttig, riktigt god pizza. Då är det bättre att äta en jättegod pizza, att göra ett medvetet val någon gång ibland.
Finns det verkligen plats för alla, just pizzaställen finns det ju 13 på dussinet av. Dessutom ska ju såväl McDonalds och KFC expandera rejält.
– Här vill jag lyfta två saker, det ena är kvalitén och smaken. Det andra är att vi levererar våra pizzor med elfordon, Dominos ligger långt fram när det gäller digitaliseringen, så det är enkelt att beställa en pizza från oss.