Det första Eataly-stället öppnade i Turin 2007 och sedan dess har man öppnat i tolv länder. Konceptet binder samman krog, butik och lärandet om matkultur. I Stockholm slår man upp portarna på Biblioteksgatan 5, i det som tidigare var bion Röda Kvarn. Efter vissa förseningar i byggprojektet är nu det officiella öppningsdatumet satt till 17 februari.
– Hit ska man komma för att handla, för att äta och för att lära, säger Oscar Farinetti.
Varje Eataly är unik. I Stockholm har man tagit fasta på den K-märkta byggnaden, och där duken tidigare hissades ner kommer det att bli utrymme för livemusik. I mitten av lokalen ska man få känslan av att sitta på en italiensk piazza. Lokalen om 3000 kvadratmeter i två plan rymmer saluhall, tre restauranger, kaffebar och glassbar.
– Vi har respekt för det italienska kökets mathistoria. Vi är absolut inte bara pasta och pizza, säger Oscar Farinetti.
Men hur hållbart är det med era volymer att servera italiensk mat i kalla Stockholm?
– Bra fråga! Vi ska jobba mycket lokalt. Det är lätt att kopiera rätter om de görs på specifika råvaror. Grönsaker och frukt kan vi inte hämta från Italien i större utsträckning, pasta och oliver däremot. Men vi kommer att baka mycket bröd. Så har ni bra mjöl här så använder vi det. Cirka sextio procent är hemifrån, resten lokalt.
Extra stark är marknaden för Eataly i USA. I Los Angeles öppnade man senast i november. Även Moskva har fått sig en 8000 kvadratmeter stor enhet. Men den allra största satsningen är den i Bologna där man slagit upp portarna till Eataly World, med utformning som ett stort matnöjesfält om 100 000 kvadratmeter. Bakom projektet står Farinetti i samarbete med stadens borgmästare, som ser Eataly som ett dragplåster. För Eataly har också med åren blivit ett starkt varumärke för italiensk turism, såväl inhemsk som internationell.
– På tre, fyra år tror jag man kan dubbla turismen till Italien. Och varför inte? Det är det vackraste landet i världen. Vi har till exempel 53 ställen på Unescos världsarvslista, och Frankrike har bara 43, säger Oscar Farinetti och blinkar.
Vd för svenska Eataly blir den erfarne hotellprofilen Pelle Lydmar, ordförande i Visita Stockholm, och ägare av restaurang Strandvägen 1.
–Pelle är vår lokale expert och har en lång och gedigen erfarenhet. Vi är mycket glada över att ha med honom. Det första året satsar vi på att omsätta 10-20 miljoner euro. Vi är glada för femton. Om det är något vi lärt oss så är det att växa långsamt, säger Oscar Farinetti.
Expansionstakten av Eataly i världen har varit runt 3-4 ställen om året. Något man enligt Farinetti ska dra ner på, också i takt med att vissa satsningar – som i Bologna – är så pass storskaliga.
Finns det planer på att öppna fler Eataly i Sverige?
–Hittar vi rätt lokaler, ja. Det går nog bra att öppna två till, säger Oscar Farinetti.