Gruppen som är intresserad av måltidsturism utgör en ny och växande kundgrupp för Norrlands inland. Det påpekar Ulla Blomqvist, projektledare för Lapland – a culinary region.
– Upplevelser av naturen i norr i kombination med spännande måltider baserade på lokala råvaror förväntas kunna locka fler besökare. Det kommer att ställa nya krav på mat, dryck och storytelling. Sedan många år tillbaka råder det tyvärr en stor brist på duktiga kockar i hela vårt land och detta är en fråga vi nu valt att prioritera.
Investering i kompetensutveckling
Projektet Lapland – a culinary region, har fått fem miljoner kronor från Jordbruksverket och ska satsa på att bygga en matregion i inlandet. Pengarna ska bland annat investeras i kompetensutveckling av matproducenter och mathantverkare samt utbildning av främst kockar och matsalspersonal på restauranger, matställen och kaféer med fokus på lokala produkter med hög kvalitet och hållbarhet.
– Vi har engagerat ett antal stjärnkockar med goda kunskaper om norrländska råvaror som utgör motorerna i projektet. Vår ambition är att uppmuntra och stimulera till entreprenörskap och nätverksbyggande med första fokus på det lokala och hållbarhet, säger Ulla Blomqvist.
Varför känns det så prioriterat att bygga en kulinarisk matregion i inlandet?
– De råvaror som finns i ”regionen Lapland” har hög kvalitet och de är också i många fall unika. Varför skulle vi inte försöka ta vara på dem på ett annat och bättre sätt än hittills? Inlandet behöver en levande landsbygd och fler arbetstillfällen. En bättre balans måste skapas mellan stad och land för Sveriges bästa.
Internationella förebilder
Enligt Ulla Blomqvist har måltidsturismen ”många viktiga multiplikatoreffekter som kan bidra till en levande landsbygd”.
– De internationella förebilderna är många. Även vårt grannlän Jämtland har lyckas väl inom detta område. Det ska också betonas att vi inte hade fått de sökta medlen från Jordbruksverket utan ett starkt stöd från det lokala näringslivet. De svarar för 30 procent av det tilldelade beloppet.
Hittills har ett tjugotal restauranger och matställen visat intresse för att involvera sig i projektet, alla med olika ambitionsnivåer och profiler.
– Några nöjer sig med att kämpa för en ackreditering i White Guide med omdömet ”värd att besöka”, andra har högre mål och någon är redan med i guiden sedan många år. Hälften av företagen nöjer sig med att satsa på lokal mat med målet hög kvalitet i ett första steg.
Projektet sträcker sig över tre år och enligt Ulla Blomqvist har det fått en rivstart.
– Målet är i första hand att så snabbt som möjligt vända den negativa utvecklingen i Norrlands inland och ta tillvara de möjligheter som den expanderande besöksnäringen kan skapa.