Annons

Så ska branschen locka sommarjobbare

NYHETER. I år finns det rekordmånga sommarjobb, enligt siffror från Arbetsförmedlingen. För besöksnäringen är behovet särskilt stort och nu laddar arbetsgivarna för att locka till sig säsongsanställda: ”Vi har ett eget boende där säsongspersonalen kan bo”, säger Anne Klintbom på Munkkällaren i Visby.
Annons

Sommarjobben formligen strömmar in till Arbetsförmedlingen. Färska siffror visar att förra årets rekord med drygt 42 000 anmälda jobb i december-januari har slagits med råge i år, då hela 47 000 lediga sommarjobb och vikariat har kommit in under samma period. I besöksnäringen, där det råder skriande brist på personal, förbereder sig arbetsgivarna för att klara sommarsäsongen.

– Vi kör på för fullt men det är alltid svårt att hitta rätt kompetens med erfarenhet, vi saknar fyra kockar och tolv i serveringen för tillfället, säger Anne Klintbom, restaurangchef på Munkkällaren i Visby.

För att hitta säsongspersonal söker Munkkällaren i sitt kontaktnät och via sociala medier. Genom Arbetsförmedlingen har restaurangen även ett utbytesprojekt med Branäsgruppen.

– Vi har kontakt med restauratörer i Sälen och tanken är att vi ska kunna ha ett utbyte av personal eftersom vi har olika säsonger. Men det är ännu i sin linda.

Eget boende

För att locka till sig personal erbjuder Munkkällaren även boendemöjligheter.

– Det är svårt att hitta någonstans att bo på en turistort, så vi har ett eget boende där säsongspersonalen kan bo.

Martina Johansson är vd på Grand Hotel Marstrand, där verksamheterna Restaurang Tenan, Marstrands Wärdshus, Societetshuset Marstrand och Hamnkrogen ingår. Hennes rekryteringsbehov är stort inför varje sommarsäsong.

– Vi behöver rekrytera totalt 60 personer. Det går framåt och vi har börjat forma ett bra team, men kockar är alltid svåra att hitta.

Enligt Martina Johansson krävs det mer arbete för att hitta personal i dag.

– Jag tycker att det har ändrats, från att vi bara har suttit och tagit emot ansökningar till att vi får leta aktivt. Vi går främst via de vi känner och deras bekanta. De anställda ger också förslag.

Hon ser tydligt att konkurrensen om personalen har ökat. På sikt kan det få konsekvenser för hotellverksamheten.

– Utan rätt personal blir produkten givetvis lidande och det kan bli svårt att exempelvis expandera.

Kontinuerligt arbete

På Hotel Skansen och Restaurang Sand i Båstad pågår rekryteringsarbetet under hela året.

– Vi jobbar kontinuerligt med detta och arbetet intensifieras inför sommarsäsongen, säger Marcus Bolgerth, restaurangchef på Hotel Skansen. De viktigaste kanalerna är vår personal, som fungerar som ambassadörer, och sociala medier. Vi håller också kontakten med tidigare säsongspersonal, det är viktigt eftersom vi behöver anställa cirka 20 personer.