Vad innebär hållbarhet för dig?
– Framtiden. Tänker jag på dem närmast omkring mig, den världen jag vill ha och de företag som finns så är hållbarhet ett måste för att vi ska kunna finnas kvar. Vi måste tänka på vad vi gör för världens och planetens skull. Hållbarhet är ett krav nu, det är inte längre något man kan undvika – alla förväntar sig saker från företagen.
Finns det någon del inom området ”hållbarhet” som är viktigare än det andra?
– Som företag måste man jobba med alla delar, men man måste också titta på var man kan ha störst påverkan och vad man är bäst på.
Scandic har jobbat med hållbarhet i snart 30 år, har det som Scandic gjort varit tillräckligt?
– Scandic har varit pionjärer på området och fått många utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete och har väldigt gott rykte för de är industriledande. Men trycket på oss alla att leva mer hållbart ökar och då måste alla bolag öka sina insatser.
Vad kan man bli bättre på?
– Scandic har hållit en hög nivå och nu handlar det om att sätta riktningen och arbetet för kommande år för att ytterligare öka fokus på hållbarhet och fortsätta att på konkreta sätt bidra till FN:s hållberhetsmål. Jag har en massa idéer, men kan inte kommentera det i nuläget, jag har ju faktiskt inte börjat än.
Är hållbarhet inom hotellbranschen ett tillräckligt prioriterat område?
– Här får jag generalisera, jag har inte hunnit skaffat stenkoll än. Internationellt sett så tycker jag att det varierar mycket. Det kan handla om till synes små åtgärder som ”häng upp handduken” som Scandic var först med att införa och som är standard i branschen idag, vilket sparar 3 ton tvättmedel varje år. Allt handlar om att man har en ledning som har insett att det här är viktigt, och att även investerarna, medarbetarna och kunderna ställer krav på företagen. Scandic kan vara väldigt stolta över vad man gjort hittills, och vad vi kommer att göra i framtiden.
Du har en bred erfarenhet, berätta.
– Jag flyttade till Sverige från Kanada för tolv år sedan. När jag jobbade som strategikonsult på Accenture började jag se vikten av hållbarhet för företagen och för världen. Därefter gick jag vidare till Electrolux, där jag varit med och drivit vår plattform For the Better, där vi lyfte upp hållbarhet på Electrolux agenda.
Vad hoppas du kunna tillföra i din roll som ny hållbarhetschef på Scandic?
– Nu behöver vi ta ett nästa steg. Jag hoppas att jag kan komma med nya ögon, nytt driv och titta på saker på ett lite annorlunda sätt än vad man gjort tidigare. Jag hoppas kunna använda mina erfarenheter från ett stort internationellt bolag som Electrolux där vi har lyft vårt hållbarhetsarbete till en ny nivå för vi ser affärsnyttan i det.
Vilken blir din första arbetsuppgift?
– Att lära känna alla duktiga kolleger, jag är otroligt ödmjuk inför deras kompetens och erfarenhet. Jag kommer att satsa mycket tid på att prata med folk och höra vad folk vill att vi fokuserar på. Jag hoppas kunna jobba utifrån ett arbetssätt där vi alla kan dela med sig av sina upplevelser.
Har du någon upplevelse från hotell där man satsat extra kraftigt på hållbarhet som du vill dela med dig av?
– Efter att Scandic för tio år sedan införde kranvatten på alla hotell är det många som följt samma linje. Det minskar de fossila koldioxidutsläppen med 160 ton per år bara för Scandic, och blir också en tydlig signal till gästerna. Sist jag var på Yasuragi gjorde man detta på ett bra sätt då man gav gästerna tomma vattenflaskor som en signal på att man hade bra vatten direkt ur kranen. Var på ett fint hotell på Sri Lanka där man hade guided tours där besökaren fick se hur hotellet jobbade med hållbarhetsfrågorna.
Om du fick drömma fritt, hur skulle arbetet med hållbarhet inom hotellbranschen märkas av?
– De som bor på hotellen måste direkt känna att ”aha, här tror man på hållbarhet”, att alla ska bli medvetna och att hotellens arbete med hållbarhet ska lysa igenom. Jag vill att alla våra gäster direkt ska koppla Scandic med hållbarhet.