Annons

Tuffare åkning väntar i Romme Alpin

zoom Romme hoppas attrahera fler dagsgäster med nästa säsongs nyheter. Foto: Romme Alpin
Romme hoppas attrahera fler dagsgäster med nästa säsongs nyheter. Foto: Romme Alpin
NYHETER. Det investeras för fullt i svenska fjällen. Familjetäta Romme i Borlänge vill inte vara sämre. 50 miljoner investeras i en ny 6-stolsslift och två svarta nedfarter till nästa säsong. ”Efterfrågan är hög på mer avancerad åkning”.
Annons

Romme Alpin har sedan flera år tillbaka haft ett strategiskt fokus på att attrahera fler dagsgäster. Investeringarna, som har varit inriktade på lya liftar och nedfarter, har gett resultat.

– Förra året var ett rekordår med 301 000 besökare, och nu ligger vi över fjolåret motsvarande period. Dessutom har vi öppet en vecka längre i år så allt pekar mot att vi kommer att slå det, säger försäljningschef Viktor Funcke.

För att förhindra långa köer och utslitna backar växlar skidanläggningen upp och investerar 50 miljoner kronor i en expresslift och två nya svarta backar.

– Vi har haft en hög efterfrågan på mer avancerad åkning, vi byggde för två år sedan en 6-stolslift på sydsidan som har blivit otroligt populär. Med det vi gör nu bildar vi ett större nav av avancerad åkning med nedfarter som ansluter till varandra.

Fler vill ha svårare åkning

Romme har sedan tidigare god kapacitet på lättare skidåkning med många blå och gröna backar, men trycker ökar just på mer utmanande åkning, betonar Viktor Funcke.

– Slitaget blir hårt i de brantaste backarna, och ökar när vi får en ny lift med högre kapacitet. Den nya liften ger 3200 åk per timme, jämfört med den gamla tvåsitsliften som vi byter ut, som gav 700-800 åk.

Hög investeringsvilja

Stora satsningar görs på flera håll i den svenska skidvärlden. Härom veckan meddelade Skistar att man investerar 100 miljoner kronor i Hundfjället, bland annat i en ny 8-stolslift med uppvärmda skinnsäten. Även i Åre planeras en ny kabinbana, enligt Skistars vd Mats Årjes.

Romme vill främst skapa en bättre upplevelse och större spridning på skidåkningen för befintliga gäster.

– Vi har haft som mål att utveckla vår kärnprodukt skidåkning, och det är vår styrka att vi har jobbat med det successivt de senaste tolv åren. Gästerna blir fler så måste vi hänga med. Eftersom vi ligger 2,5 timma från Stockholm så sker den största tillväxten på dagsgäster, där har vi satsat mer än på övernattande gäster, vilket har varit rätt för oss.

Både lift och nedfarter beräknas stå klara till nästa skidsäsong.

– Vi tror att många i kategorin unga vuxna kommer att uppskatta det nya området så vi hoppas på en ökning bland de gästerna. De 50 miljoner vi lägger in är våra egna medel, vilket vi har gästerna att tacka för, säger Viktor Funcke.