Annons

Junibacken och vegokock vill inspirera till mer grönt

zoom Junibacken är bland annat med i nätverket Hållbara restauranger.
Junibacken är bland annat med i nätverket Hållbara restauranger.
NYHETER. Trenden med vegetarisk restaurangmat fortsätter att växa. Nu inleder Junibacken i Stockholm ett samarbete med vegoentreprenören Mattias Kristiansson för att få fler barn att våga testa nya, gröna rätter.
Annons

Mattias Kristiansson är grundare och chefredaktör för tidningen Vego och har skrivit flera vegetariska kokböcker. Han hade som mål med året att få fler ungdomar och barnfamiljer att göra grönare val – därför var det självklart att tacka ja till samarbetet med Junibacken.

– De har så galet många besökare och att få inspirera dem och visa på bredden i vegetarisk mat är superkul, säger Mattias Kristiansson.

Vill minska matsvinnet

Ambitionen med samarbetet är att inspirera både barn och vuxna att våga testa nya smaker och fler gröna alternativ.

– Det här handlar både om att gå våra besökare till mötes, eftersom efterfrågan på vegetarisk mat har vuxit, men vi hoppas också inspirera fler småbarnsföräldrar att laga mer vegomat hemma, säger Lotta Brugge, marknadschef på Junibacken.

Junibacken arbetar hårt med hållbarhet och är bland annat med i nätverket Hållbara restauranger. En annan nyhet för i år är att restaurangen erbjuder både hel- och halvportioner som ett sätt att minska matsvinnet.

Vegofierade rätter

Under premiärveckan, som startar den 20 mars, serveras en extra grön meny med fem olika vegorätter. Därefter kommer Mattias Kristiansson, i samarbete med kökschefen Johanna Nystedt, skapa en ny rätt varje vecka samt några mellanmål och bakverk.

– Det blir dels rätter som många känner igen, fast vegofierade, som till exempel solrosfröbollar med potatismos, brunsås och rårörda lingon, säger Mattias. Eller en bolognese på belugalinser. Men även lite nya, spännande rätter som black eye pea-fritters med chipotleaioli eller frasiga kronärtskocksbiffar med lime- och dillsås.

Vad hoppas du att samarbetet ska leda till?

– Att barnfamiljerna får upp ögonen för vegetariskt och känner att det inte är så krångligt utan faktiskt kan bli en del av vardagen. Och att folk även får se den otroliga bredden på vegetarisk mat, från klassisk husmanskost till nya spännande påhitt.