Under förra veckan Food Tech-mässa i Örebro presenterade Fazer sitt forskningsprojekt, Brainhow, där man sätter hjärnan i fokus.
Varje dag serverar Fazer 400 000 måltider. Små förändringar i rutiner här kan göra stora skillnader. I portföljen har företaget flera typer av restauranger: i skolor, på äldreboenden, företag och inom försvaret. Ställen där studenter, anställda och boende i allra högsta grad påverkas av vad de stoppar i sig.
– Vi påbörjade arbetet för två år sedan. Fazer hade länge följt trender inom hälsa och välmående och försökte identifiera vad vårt omtag på det skulle vara. Mycket med mat handlar om rent fysiska saker, om hur vi ser ut – man äter protein och mäter det i muskelstyrka och man räknar kalorier snarare än att tänka på vad som faktiskt är bra för oss och vad som ger oss energi, säger projektledaren Päivi Juolahti.
”Hjärnan behöver uppmärksamhet”
Något som dock saknades var forskning om mat i kombination med kognitiv förmåga.
– Vi tror att vår hjärna behöver precis lika mycket uppmärksamhet som våra kroppar. Just nu lever vi en tid av förändringar med all ny teknologi. Vårt sätt att jobba och plugga kräver mer från våra hjärnor och det gäller alla från små barn till studenter, personer i arbetslivet och seniorer som lever längre och med ett minne det krävs mer av, säger Päivi Juolahti.
Detta blev grogrund till projektet Fazer Brainhow där ett team om 13 personer inklusive en researchgrupp jobbar tillsammans och bedriver tre olika studier ihop.
App gör gästen matsmart
Till exempel studerar man vad flavanoler, de naturliga antioxidanterna som finns i kakao, har för typ av inverkan på äldres prestanda. En annan studie är ett samverkansprojekt med Nokia och startup-företaget Nightingale Health. Där studerar man hur en ”brain friendly” kost påverkar människors kognitiva förmågor, sömn, återhämtning och blodvärden. Det resultatet, som ska komma i slutet av året, väntar Päivi Juolahti och team med spänning på.
En tredje studie utforskar hur seniorer med en näringsberäknad kost påverkas rent energimässigt.
Arbetet med Fazer Brainhow har lett till test av en ny foodtech-lösning i form av en app som man nu testar i sina restauranger. Den guidar den ätande gästen till att göra mer matsmarta val enligt ”brain food”-kost.
– Det som är positivt här är att vi upptäckt att folk gillar att någon tänkt på dem och vad de ska äta. De känner sig omhändertagna när de använder appen, säger Päivi Juolahti.
Hur långsiktigt är det här forskningarbetet från Fazers sida?
– Det är just det långsiktiga perspektivet som är viktigt. Våra resultat kan komma att bli väldigt intressanta för till exempel skolor och universitet eller arbetsplatser där man måste vara alerta och ha fokus hela tiden. Nu väntar vi på resultaten från de kliniska studierna som vi sedan ska dela med oss av.