Nordic Camping & Resort är ju en stor campingkedja som har vuxit mycket under det förra vd-skapet. Vad blir din linje, – fortsatt tillväxt eller förvaltning?
– Jag är ingen förvaltare, så jag säger fortsatt tillväxt, både genom investeringar i våra anläggningar och fortsatta förvärv.
Du börjar den 16 april. Vilken blir din första arbetsuppgift?
– Jag kommer att lägga mycket fokus på att sätta mig in i branschen och verksamheten och genom att passa på att ställa många dumma frågor. Jag börjar med att besöka alla 24 anläggningarna och träffa kollegerna.
Du kommer från MTR, på vilket sätt kan du ha nytta av dina erfarenheter från tågbranschen?
– Några saker kan jag se är gemensamma: Vikten av att jobba med och stötta våra duktiga medarbetare, det är de som möter gästerna på anläggningarna, precis som servicevärdarna på tåg. Med rätt medarbetare kommer alla stå på tårna för för gästernas bästa. Dessutom har den digitala biten många likheter, bokningarna ska gå att göra så enkelt som möjligt, och digital marknadsföring och dynamisk prissättning blir allt vanligare.
MTR kom med något nytt och fräscht. Nordic Camping & Resort är Nordens största campingkedja. Hur ser du på skillnaden?
– När MTR kom fanns det noll kännedom om varumärket. Så är det inte här. Men kärnan är fortfarande att ha fokus på gästerna.
Du har 13 års erfarenhet från rese- och servicebranschen. Vad är det i besöksnäringen som lockar dig?
– Det finns något spännande i att ge en bra upplevelse till gästerna oavsett om man åker tåg eller är ute med husbilen eller husbilen.
Vad fick dig att tacka ja till tjänsten och byta jobb?
– En spännande utmaning i en spännande bransch. Här pekar så många siffror åt rätt håll och det lockade mig. Dessutom har det här specifika bolaget en duktig ägare som verkligen vill satsa.
Vad utmärker en bra campingplats?
– Gästernas förväntningar ökar mer och mer och det ska finnas en bra basnivå. Det ska vara smidigt för gästen att till exempel checka in, få tag på bra mat och dryck och enkelt att checka ut.
… Och hur tror du framtidens camping kommer att se ut?
– Det finns mycket spännande potential. Jag tror på att utgå från gästens behov, där finns ett basbehov som till exempel wifi, därefter är det individuella skillnader. Flexibilitet och förmåga att anpassa sig till olika gästers önskemål blir allt viktigare. Husvagnsresenärer, husbilar, de som bor under lågsäsong har alla olika önskemål.
Hur vill du utveckla Nordic Camping & Resort?
– Jag behöver förstå verksamheten ordentligt först innan jag vill säga mer om det.
Vad har du själv för erfarenhet av campinglivet?
– Jag spelade handboll som barn och ungdom och på cuper övernattade vi ofta på campingplatser. Jag kommer från en friluftsintresserad familj, så jag har sovit många nätter i tält.