Annons

Abba-The museum öppnar ”Vad-hände-sen-utställning”

zoom
"Den nya utställningen omfattar 36 år av otaliga musikprojekt", säger museichef Caroline Fagerlind. Foto: Abba- The museum
NYHETER. En ny, interaktiv utställning på Abba - The museum i Stockholm skildrar de musikaliska åren efter Abba. ”Vi hoppas locka hit svenskar och stockholmare som inte hunnit till museet tidigare”, säger museichef Caroline Fagerlind.
Annons

Om en dryg månad, den 8 maj är det premiär för den nya Abba-utställningen som skildrar de 36 år som har gått sedan popgruppen ”tog en paus” 1982. Det är fem år sedan Abba – The museum i Stockholm invigdes, och förväntningarna är höga.

–Det är ett femårsjubileum för museet och en ny lansering, så vi hoppas förstås att fler än någonsin tar chansen att gå in och dansa ut på museet. Det känns väldigt stort och hedrande att få berätta hela historien om Abba, säger museichef Caroline Fagerlind.

Vad är det som är nytt?

 – Våra besökare sedan 2013 har efterfrågat vad som hände sedan, efter att Abba tog en paus 1982. Med den nya utställningen berättar vi om de fyra medlemmarnas egna karriärer efteråt.

– Den omfattar 36 år av otaliga musikaliska projekt, och de fyra medlemmarna visas upp på ett nytt sätt som artister.

Caroline Fagerlind beskriver utställningen som upplevelsen av ett tivoli – både digitalt och fysiskt, med interaktiva och uppbyggda miljöer där man går in och ut. Utställningen bjuder bland annat på Björn och Bennys separata projekt som text- och musikförfattare och på Annifrid och Agnetas musik sedan 1982.

– Man kan sjunga sing along med Kalle Moreaus och Göran Arnberg när de sjunger Thank you for the music, eller dirigera en Chess-koncert. På en station som heter mix box kan man producera egna låtar. Så det är högt och lågt, stort och smått, säger Caroline Fagerlind.

Enligt Caroline Fagerlind har de fyra Abba-medlemmarna varit högst involverade i utställningen.

På vilket sätt?

– De har haft en nära kontakt och dialog om både text- och bildmaterial med vår kreative chef Ing-Marie Halling och med gästkurator Görel Hanser, som under flera decennier jobbat med Abba.

Har det varit någonting som ni inte fått berätta?

– Vi har valt själva att vara personliga men inte privata, och fokuserat på musik, karriärer och artisteri.

Kommer utställningen att locka nya grupper med besökare?

– Museet har haft 70 procent internationella besökare sedan det öppnade, men den nya delen kanske lockar en större andel svenskar och stockholmare. Tommy Körberg, Peter Jöback och Helene Sjöholm ligger alla väldigt nära svenskarna, säger Caroline Fagerlind.