I undersökningen Besöksnäringens mest attraktiva arbetsgivare, som för andra året i rad genomförs av undersökningsföretaget Universum på uppdrag av Visita har drygt 2 500 yrkesarbetande och studenter svarat på frågan om vilken som är deras ideala arbetsgivare.
Minst 50 anställda
Undersökningen omfattar cirka 150 arbetsgivare med minst 50 anställda och precis som i fjol toppas listan av Scandic Sverige. Hotellkedjans HR-chef för den svenska verksamheten Henrik Dider är inte helt överraskande nöjd med resultatet.
– Vi har jobbat väldigt långsiktigt med att bygga vår företagskultur, vårt ledarskap och vad vi står för värdemässigt. Det är bottenplattan i vårt employer brand och det ger oss en trovärdighet som arbetsgivare. Att vi är Nordens största hotelloperatör ökar också attraktionskraften och hjälper oss att locka framtida medarbetare som vill hitta utvecklingsmöjligheter inom Scandic, säger Henrik Dider.
Han lyfter även fram hotellkedjans medvetna hållbarhetsarbete.
– Vi märker också tydligt att vårt medvetna hållbarhetsarbete sedan 20 år bygger intern stolthet och bidrar stort till vår attraktionskraft som arbetsgivare, både inom och utanför besöksnäringen.
Nykomling med hållbarhetsfokus
Efter Scandic Hotels följer Nordic Choice Hotels och Grand Hötel i Stockholm, vilket innebär att årets topptrio är identisk med fjolårets. På fjärde plats hittar vi nykomlingen Fotografiska i Stockholm.
– Jätteroligt och hedrande att vi som är relativt små kommer med på en sådan här lista, säger museirestaurangen Fotografiskas chef Paul Svensson, som understryker att hållbarhetsarbetet är en starkt bidragande faktor till Fotografiskas placering.
– Jag hoppas och tror att det är vårt hållbarhetsarbete som gör vår arbetsplats mer attraktiv. Min ambition är att alla ska vara delaktiga i arbetet så att vi utvecklar hållbarhetsprofilen tillsammans, säger Paul Svensson och fortsätter:
– Ska vi få folk att stanna i vår bransch måste det till något större än att bara leverera. Jobbet måste vara meningsfullt och lustfyllt.
Viktig för framtida kompetensförsörjning
Visitas vd Jonas Siljhammar anser att undersökningen på flera sätt har betydelse för den långsiktiga kompetensförsörjningen inom besöksnäringen.
– Dels genom att vi visar att det finns många som vill jobba och göra karriär i vår näring, dels genom att den kan uppmuntra medlemmar att arbeta mer aktivt med sitt varumärkesbyggande. Att vi i år har två nya företag på topp 10-listan är extra roligt, det visar att metoden fungerar och att det är möjligt för respondenter att lägga till arbetsgivare som de tycker är attraktiva, säger Jonas Siljhammar.