Annons

Absolut bygger egen destination

zoom Absolut Home ska innehålla en utställning som tar besökaren med på en resa om Absolut vodkas historia, och en restaurang med vodkabar. Foto: Absolut
Absolut Home ska innehålla en utställning som tar besökaren med på en resa om Absolut vodkas historia, och en restaurang med vodkabar. Foto: Absolut
NYHETER. Absolut Home ska berätta historien om Sveriges starkaste spritvarumärke, och skapa en ny besöksdestination i Åhus.
Annons

The Åhus Villa blir navet i den nya destinationen Absolut Home som ska stå klar för besökare i juli. Absoluts förvärv av sekelskiftesvillan, som ligger i anslutning till den egna vodkafabriken, blev starten på det projekt som ska visa upp Absolut vodkas historia och vodkaproduktion för besökare och turister.

– Vi är unika i vårt sätt att se på produktionen och hur vi jobbar med hela kedjan där vi har kontroll från veteax till färdig flaska. Vi har endast en fabrik, så all Absolut vodka som säljs i hela världen kommer från Skåne. Sådana saker vill vi berätta om i Absolut Home, säger projektansvarig Magnus Hammarskjöld.

Absolut Home ska innehålla en utställning som tar besökaren med på en resa om Absolut vodkas historia, och en restaurang med bar som ska visa upp hur produkterna kan serveras och där kan kan gå en utbildning i coctails.

Ska ni bara servera vodka i baren?

– Tyngdpunkten på vodka, men vi vill på det stora hela visa upp en växande coctailkultur som gör sig väldigt bra med mat på nya och spännande sätt, säger Magnus Hammarskjöld.

Hållbarhet är en viktig komponent i det som Absolut vill förmedla med sitt blivande ”varumärkeshus”.

– Från det att vi arbetar med samma bönder år för år, till hur vi producerar vetet och jobbar med destillering, buteljering och transport så vill vi göra processen så hållbar som möjligt för både miljö och människor.

Ska man kunna övernatta?

– Nej, man får någon annanstans i närregionen eller Åhus. Vi hoppas att den totala besöksnäringen får sig en skjuts av detta.

Projektet handlar också om att tillföra någonting till Åhus som destination.

– När regionen mår bra så mår vi bra, därför vill vi vara med och utveckla Åhus som destination. När vi bygger ett varumärkeshus investerar vi i regionen – det kommer att skapa arbetstillfällen och turister som gagnar flera delar av besöksnäringen i slutändan.

De flesta av Absoluts anställda kommer från regionen, och med den nya destinationen räknar man med att anställa ytterligare 20 personer, enligt Magnus Hammarskjöld.

Varför gör ni detta först nu?

– Intresset ökat väldigt mycket för den här typen av besöksverksamhet, vilket har att göra med att konsumenten vill veta mer om vad man köper och konsumerar, man vill veta historien bakom produkten och hur den är tillverkad.