Annons

Skellefteå Airport siktar på nya toppnivåer

zoom Skellefteå Airport vill bli landets modernaste regionala flygplats. Foto: Skellefteå Airport
Skellefteå Airport vill bli landets modernaste regionala flygplats. Foto: Skellefteå Airport
NYHETER. Under 2017 blev Skellefteå Airport Sveriges största regionala flygplats med 421 000 passagerare. I år räknar man med att slå rekordet med råge.
Annons

– Det känns roligt att vi fortsätter öka. Nu i mars växte passagerartrafiken med 32 procent jämfört med samma period 2017. På helåret tror jag att vi kan landa på totalt 470 000 passagerare och det är nytt rekord, säger Skellefteå Airports vd Robert Lindberg.

Bakom tillväxten ligger bland annat införandet av gratis bilparkering, och Norwegians etablering. I dag flyger Norwegian och SAS inrikestrafik med upp till åtta dagliga avgångar till Stockholm. Från flygplatsen är det också ett åttiotal avgångar till olika charterdestinationer.

Ytterligare tre nya linjer

– För oss i norra Sverige är tillgänglighet viktigt, och en bra flyginfrastruktur är direkt avgörande för vår överlevnad. Sedan förra året har vi fått tre nya linjer, bland annat till Zakynthos med Apollo. Och i sommar är det premiär för en ny reguljärlinje till Malaga med SAS, den är unik för oss.

6 juni i år startar också den holländska turoperatören Voigt Travel en omfattande sommarcharter från Rotterdam till Skellefteå. Det handlar om 12 inkommande charterlinjer vilket innebär cirka 500 nya turister fram till 26 augusti.

– För Skellefteå innebär det här ett oerhört lyft, vi har gjort beräkningar som visar att det kan generera ett tillskott till den lokala besöksnäringen på cirka 6 miljoner kronor.

Tar fram paket för utländska gäster

Nu samarbetar de regionala aktörerna Region Västerbotten Turism, Swedish Lapland Visitors Board och Visit Skellefteå med besöksnäringsföretagen för att ta fram paket med boende, mat och aktiviteter till de utländska besökarna. Man marknadsför också Skellefteå och Swedish Lapland i Holland.

Förutom nya linjer pågår sedan tidigare ett utvecklingsarbete som bland annat omfattar en ny terminal och en banförlängning. Just nu är förprojekteringen i full gång och tanken är att den nya byggnaden såväl som banan ska stå klara hösten 2019.

Lämna bagaget i ett hål i väggen

Parallellt med detta har man inlett ett arbete med att digitalisera flygplatsen.

– Vi vill förenkla för resenärerna och nu har vi precis börjat titta på nya typer av digitala tjänster via mobilen, exempelvis ”drive-through bag drop”, där de som kommer med bil ska kunna lämna sitt bagage i ett hål i väggen. Vi har också tankar om att på sikt ha robotar som tar hand om bagagehanteringen i terminalen. Siktet är inställt på att bli landets modernaste regionala flygplats.