Annons

Grönt ljus för höghastighetståg

zoom Det finns inga fria luncher, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth om finansieringen av de nya tågen. Foto: Colourbox
Det finns inga fria luncher, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth om finansieringen av de nya tågen. Foto: Colourbox
NYHETER. Snabbtåg kan rulla mellan Sveriges storstäder från 2040-2045. Det är innebörden i en överenskommelse mellan regeringspartierna. Nu väntar förhandlingar med alliansen.
Annons

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är nu överens om att införa en svensk höghastighetsjärnväg. Regeringspartierna har lyckats enas kring tidsplan och finansiering, de punkter där det tidigare rått splittring.

Överenskommelsen innebär att höghastighetsjärnvägen ska stå klar någon gång mellan 2040 och 2045. Det är en senareläggning i förhållande till MP:s tidigare linje att banan skulle vara färdig år 2035.

Överens om finansiering

En annan knäckfråga har varit hur det som utnämnts till Sveriges största infrastrukturprojekt ska finansieras. Miljöpartiet har förordat lånefinansiering men Socialdemokraterna har tvekat. Efter att prislappen bantats från 230 miljarder till 205 miljarder säger sig nu regeringspartierna vara överens om finansieringen utan att gå in på några detaljer.

– Det finns inga fria luncher, utan oavsett om man väljer lånefinansiering, gröna obligationer eller anslagsfinansiering, så måste man vara medveten om att allt måste rymmas inom ramen för statsfinansiella ramverket, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Ska kunna ersätta flyget

Oklart är också vilken hastighet tågen kommer att gå i. Miljöpartiet har drivit på för tåg med maxhastighet på 320 kilometer i timmen medan Trafikverket förordat 250 kilometer in timmen.

– Vi är eniga om att restiden ska bli så kort att tågen kan ersätta flyget, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.

Restiden mellan Stockholm och Göteborg skulle kunna kapas till knappt 2 timmar med direkttåg som kan köra 320 kilometer i timmen. Med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen skulle restiden bli 18 minuter längre, enligt Trafikverkets beräkningar. I dag ligger den kortaste restiden på sträckan på 3:09.

Max tre timmar

Forskning visar att nio av tio väljer tåget framför flyget om restiden är kortare än två timmar, enligt Anna Elofsson, som forskar om långväga resande vid Chalmers tekniska högskola.

– Om man kommer under tre timmar visar tidigare forskning att 70 procent av alla resor görs med tåg av tåg- och flygresor, säger hon till SVT.

Den politiska processen kring snabbtågen har gått desto långsammare. 2014 gick alliansen till val på höghastighetsjärnvägen som skulle binda samman Stockholm, Göteborg och Malmö. Moderaterna och Liberalerna har sedan dess ändrat uppfattning i frågan på grund av prislappen medan Centern och Kristdemokraterna är fortsatt för snabbtågen. Sverigedemokraterna säger nej.

Trängselproblem i järnvägssystemet

Regeringen har nu bjudit in allianspartierna och Vänsterpartiet till samtal om snabbtågen och alla inbjudna har tackat ja. Idag är en majoritet i riksdagen för en höghastighetsjärnväg men Socialdemokraterna eftersträvar en bred uppgörelse i frågan enligt SVT.

– Det finns många regionala företrädare, inte minst i Moderaterna, som är djupt engagerade i frågan om nya stambanor. Alla inser också att det krävs ny och förstärkt kapacitet för att klara den trängsel vi har i nuvarande järnvägssystem, säger Tomas Eneroth.