Annons

Göta kanals destinationsguide klirr i kassan för företagen

zoom Den nya appen ska hjälpa besökare att hitta aktiviteter utmed kanalen. Foto: Göta Kanalbolag
Den nya appen ska hjälpa besökare att hitta aktiviteter utmed kanalen. Foto: Göta Kanalbolag
NYHETER. Göta kanals digitala destinationsguide blir en plattform för lokala besöksnäringsföretag. ”För företagen kan den betyda större affärer och förlängd säsong”, säger vd Roger Altsäter.
Annons

En mobil-app där hotell, restauranger, kaféer och aktivitetsföretag längs den 19 mil långa kanalen samlats. Det är Göta kanals nya destinationsguide som lanseras i slutet av april.

– Vi vill hjälpa besökare att hitta allt de kan göra utmed kanalen. Via appen kan de söka efter en viss passagerarbåt, en trevlig cykelsträcka eller ett ställe för nästa glasspaus, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Sju kanalkommuner

För företagen i besöksnäringen längs kanalen väntas den nya guiden innebära klirr i kassan.

– Genom att de samlas överskådligt på ett ställe och blir sökbara så kommer fler att kunna hitta dem. För företagen innebär det ett uppsving i affärerna som på sikt kan leda till att de vågar förlänga säsongen.

Bakom destinationsguiden ligger Samverkan Destination Göta kanal, där samtliga sju kanalkommuner, Region Östergötland, Västra Götalandsregionen samt ett 50-tal företag ingår.

Tre delmål i nya affärsplanen

Enligt Roger Altsäter är guiden en viktig del av en ny affärsplan som sträcker sig fram till 2020. Planen består av tre delmål: att skapa nya intäkter, att öka säkerheten samt att göra destinationen mer attraktiv.

– Nya intäkter vill vi bland annat skapa genom att hitta ”entrébiljetter”. Som exempel kan nämnas parkeringsavgifter. Just nu tittar vi på liknande idéer. Och för att göra kanalen säkrare pågår nu den största renoveringen sedan den började byggas 1810, kostnaden beräknas landa på cirka en halv miljard kronor.

”Framtiden är digital kommunikation”

För att uppnå det tredje delmålet kommer man under hösten att genomföra en stor enkätundersökning.

– Det handlar om att titta på hur många som känner till Göta kanal, hur många av dem som kan tänka sig att besöka oss och varför andra inte vill det. Den informationen kommer att sammanställas och sedan startar marknadsaktiviteter.

Framöver kommer marknadsföringen inriktas mot nätet, fortsätter Roger Altsäter. Den digitala destinationsguiden är första steget.

– Förutom arbetet med appen ska vi bli mer aktiva i sociala medier. Vi vänder oss till hela Sverige, till båtklubbar, vandrare och cyklister. Men vi har två huvudmålgrupper som är barnfamiljer och par med utflugna barn.

Vad är målet?

– Det är att bli Sveriges mest attraktiva destination. Förra året hade vi tre miljoner besökare och vi hoppas självklart kunna öka den siffran rejält.