Annons

Tinderinspirerad sajt avgör besöksmål för Danmarkssugna

zoom Foto: Visit Denmark
Foto: Visit Denmark
NYHETER. Svajpa höger för att hitta den ultimata semestern? Nu lanserar Visit Denmark en Tinderliknande sajt som ska hjälpa Danmarkssugna svenskar att upptäcka nya resmål i landet.
Annons

Garanterat trådlöst surf på Danmarks riviera? Tumme upp eller ner? Tropiskt klimat på äventyrsbad? Tumme upp eller ner?

Med den nya kampanjsajten ”Danmark hvergang” vill Visit Denmark få svenska turister att upptäcka nya sidor av Danmark. Sajten är tydligt inspirerad av dejtingappen Tinder och enkelt uppbyggd. Sajtbesökaren får göra ett test som går ut på att hen får ge tumme upp eller ner till tolv bilder med olika semesterteman. Därefter ges förslag på resmål anpassade efter den personliga preferensen.

– Vi ville visa vad Danmark har att erbjuda på ett roligare och mer personligt sätt och idén föddes in house, säger Jonas Enmark, marketing manager på Visit Denmark.

– Vårt uppdrag är att inspirera. Många svenskar har redan besökt Danmark, så vi vill att de ska upptäcka något nytt och då kändes det här som ett enkelt och roligt sätt. Det är väldigt bilddrivet och det är mer inspirerande än att sitta och läsa en text.

Sajten lanserades för ett par veckor sedan och har spridits via Visit Denmarks facebooksida och andra sociala mediekanaler.

– Det är lite tidigt att säga något om hur sajten har tagits emot, men det verkar som att det är många som gillar att svajpa runt där.

I Sverige har flera fysiska turistbyråer lagts ner de senaste åren, till förmån för digitala informations- och turisttjänster. Frågan är därför om ”turisttinder” är ett koncept som kommer att sprida sig?

– Danmarks idé är kul och funkar säkert för deras målgrupp. Det gäller att hitta olika vägar att väcka uppmärksamhet, precis som vi gör i marknadsföringen av Sverige, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.