De senaste tre åren har campingkedjan First Camp årligen investerat 40 miljoner kronor i sina anläggningar och campingplatser. Totalt har det blivit 120 miljoner kronor, en stor men nödvändig satsning, menar vd Unni Åström.
– Det finns ett stort behov av att industrialisera den här delen av besöksnäringen. Campingplatserna är dessutom betydelsefulla för närområdet, där till exempel även Karlstadbor kommer till oss på Skutberget för att spela minigolf.
I år ska campingkedjan bland annat bygga ett nytt centrumhus i Malmö med ny restaurang, butik och reception. På investeringslistan finns även en renovering av stugor och servicehus i Åhus och i toppmoderna stugor på campingen Kärradal strax norr om Varberg. På flera destinationer ska det även byggas nya lekparker.
Unni Åström beskriver campingen som en ”framtidsbransch” med stor potential att växa, men som fortfarande ligger efter på sina håll när det gäller att möta gästernas behov.
– Det handlar mycket om vår kommunikation till gästerna och om digitalisering. Vi behöver investera i digitala bokningssystem och infrastruktur, i automatisering och förenkling av processer.
– Vi behöver också utveckla våra produkter så att de kan kategoriseras och säljas digitalt. Man kan inte sälja 850 helt olika stugor, så vi behöver skapa en produkt som håller en gemensam standard.
Gäller detta hela branschen?
– Det är så här vi ser det, men det hör vi även av våra konkurrenter och gäster som efterfrågar. Det finns ett generellt behov av att utveckla hemsidor, appar och bokningssystem.
Ligger campingbranschen efter när det gäller utveckling av just digitala tjänster och verktyg?
– Ja det tror jag, för den består till största delen av små företag.
Intresset för camping och stuglivssemestrar har ökat de senaste åren, vad ser du för utveckling framöver?
– Denna form av aktiv semester bara ökar och ökar, det är inne att vara ute, och Sverige och Norden har fantastiska förutsättningar för det, både sett till natur och kultur.
Några särskilda trender?
– Vi kommer att se anläggningar med fler aktiviteter, längre campingsäsonger, yngre målgrupper som intresserar sig för den här typen av semestrar, och med det en ökad delningsekonomi inom camping, – du behöver inte äga din campingvagn, fler kommer att dela och hyra.