Annons

Wellbeing-turism klirr i kassan för besöksnäringen

zoom Många reser långt för att återhämta sig, men vi har fina områden i Sverige,<br />
 säger Lina Lindell på Linnéuniversitetet.   Foto: Colourbox, privat
Många reser långt för att återhämta sig, men vi har fina områden i Sverige,
säger Lina Lindell på Linnéuniversitetet.
Foto: Colourbox, privat
NYHETER. Forskningsprojekt ska hjälpa turistföretag i södra Östersjöområdet att arbeta mer hållbart.
Annons

Den Första juli startar Linnéuniversitetet ett EU-projekt, vars syfte är att lyfta fram kustnära platser i södra Östersjöområdet som attraktiva destinationer – genom hållbarhet.

– Många reser långväga för att kunna återhämta sig under semestern, men vi har fina områden i Sverige och i länderna runt Östersjön. Genom projektet vill vi att människor i större utsträckning ska uppleva sina närområden – och det kommer att gagna de lokala turistföretagen, säger Lina Lindell, projektledare på Linnéuniversitetet.

Wellbeing-turism främjar hälsa

Det handlar om så kallad wellbeing-turism – produkter och tjänster som bygger på en hållbar samverkan med omgivningen, och som syftar till att främja hälsa. I projektet vill man förenkla för restauranger, hotell och aktivitetsbolag som vill arbeta inom denna nisch.

– Enligt vår definition är det aktiviteter som trekking, vandring, simning, ridning, men även spa-upplevelser och hälsosam mat – allt inom turism där syftet är att vi ska må bra. Vi kommer ta fram guidande material över vilka kriterier som bör uppfyllas, exempelvis att man har en vegetarisk meny eller jobbar mot matsvinn.

Internationellt nätverk

Tanken är att samla aktörer som vill lära sig mer om wellbeing-turism. Företagare kommer att ha möjlighet att få rådgivning och vara med på seminarier och studieresor.

– De kommer att ingå i ett internationellt nätverk tillsammans med aktörer i Danmark, Litauen, Polen och Tyskland som är med i projektet. Vi har en tysk partner som kommit långt inom den här typen av turism, bland annat har de jobbat med storytelling och vävt in besöksmål i sagor för barn, det kan företag i Sverige inspireras av.

I projektet ska en webbaserad ”wellbeing-atlas” tas fram, där potentiella besökare kan se vilka boenden och restauranger som jobbar hållbart.

Vilken betydelse kan projektet få för de företag som väljer att fokusera på wellbeing-turism?

– Genom att öka medvetenheten om wellbeing hos turister och aktörer i besöksnäringen så kan turistföretagen nå nya målgrupper och locka till sig besökare under en större del av året.