Med nya ägare sedan ett år tillbaka ligger mycket i planerna för McDonalds i Norden, bland annat att fortsätta rulla ut sin nya digitala hemleveranstjänst.
– En del av McDonalds nordiska tillväxtstrategi är att investera mer i våra digitala servicetjänster, bland annat hemleverans, som ska lanseras i fler svenska städer i år, säger Christer Åberg.
Hemleveranstjänsten har under året även lanserats i Helsingfors, och i Köpenhamn och Oslo pågår ännu testprojekt. Initialt rullade den ut i början av maj på sex Stockholmsrestauranger; Vasagatan, S:t Eriksgatan, Kungsgatan, Folkungagatan, Globen samt Solnavägen. I förra veckan adderades ytterligare tio restauranger på tjänsten.
Enligt Christer Åberg, som dock inte vill lämna ut några siffror, är resultatet hittills över förväntan.
Ser kunder ett värde i att beställa mat till såpass låga priser som McDonalds ändå har via Uber och sedan betala för hemleverans?
– Svar ja, de allra flesta köper inte bara en Mcflurry för hemleverans, utan snittsbeställningarna är betydligt större än för de som går in på restaurangerna och handlar, säger Christer Åberg och fortsätter:
– Dessutom når vi en betydligt högre andel av de gäster som inte finns nära någon av våra restauranger. Så här långt ser vi att tjänsten är väldigt uppskattad, och vi får mycket bra betyg från gästerna, vilket känns extra roligt.
Vilka städer som står på tur har man på McDonalds inte beslutat om ännu.