Annons

Blir det ännu en rekordsommar för nöjesparkerna?

zoom Rekordsommar igen? Förra året var det dåliga vädret bra för besökssiffrorna. Men med bra väder i år är kurvan uppåt fortsatt stark. Foto: Pressbild
Rekordsommar igen? Förra året var det dåliga vädret bra för besökssiffrorna. Men med bra väder i år är kurvan uppåt fortsatt stark. Foto: Pressbild
NYHETER. Förra årets dåliga väder gav en rekordsäsong. Nu vill Sveriges nöjesparker maximera årets sommarsäsong trots värmen. Skara Sommarland har redan dubblerat besöksantalet från förra året.”Under våra första sju dagar har vi haft 20 000”, säger Emma Edqvist på Skara Sommarland.
Annons

Efter förra årets supersäsong har landets nöjesparker höga förväntningar på sommaren. Då var vädret dåligt och gjorde att många valde nöjesparkerna istället för stranden. Men kurvan pekar fortsatt uppåt, det bra badvädret till trots.

– Vi förväntar oss en fantastisk sommar och det har börjat väldigt bra. Under våra första sju dagar har vi haft 20 000 besökare, det är dubbelt så många som under samma period förra året. I år räknar vi med att locka 300 000 besökare, vilket är 15 000 fler än i fjol, säger Emma Edqvist, marknadsansvarig på Skara Sommarland.

Investerat 5 miljoner i ”ny stad”

Inför säsongen har Skara Sommarland investerat fem miljoner kronor i att bygga om parkens westernstad till en karibisk variant.

– Vi har förvandlat de befintliga butikerna och restaurangerna med färg och nya skyltar enligt temat, och vi kallar det Main Street. I år har vi också utökat vår satsning på live-musik, från tre till fyra dubbelkonserter. Det blir Markoolio för barnfamiljer och Jill Johnson för lite äldre, säger Emma Edqvist.  

Furuvik har spänt bågen och siktar på att slå nytt besöksrekord. För att nå målet har man investerat 58 miljoner kronor i ett nytt hotell, en restaurang samt spökjakt.

– Vi har höga förväntningar och hoppas slå förra årets rekord på 304 000 besökare och landa på över 320 000. Våra publikdragare blir nyheterna Furuvik Havshotell med 28 rum och Furuvik Havskrog i hamnen. Vi har också satsat på en interaktiv spökjakt, där man åker vagn och jagar spöken med laserpistol. Det är den första i sitt slag i Sverige, säger Nina Tano, vd.

Tigrar och tapirunge

Inför årets sommarsäsong kan Furuvik stoltsera med en nyfödd orangutangunge. Även Kolmården har fått tillökning.

– Vi har en hel del nya djur i år, bland annat fyra tigrar och en tapirunge som föddes i förrförra veckan. Men vår största nyhet är att vi satsar vidare på Bamses Värld, med en helt ny teaterföreställning. Målet är att även detta år hamna på 700 000 gäster, säger Rickard Sjödén, Kolmårdens pressansvarige.

Gröna Lund investerar årligen 40 miljoner kronor i renoveringar och utöver detta har man i år satsat 7 miljoner kronor i en ny fast food-enhet, vitvaror och skyltar.

– Vi har ersatt vår thairestaurang med en poké bowl-enhet. Och den har gått jättebra i maj, jämfört med den tidigare enheten har bokningarna ökat med 10 procent. Vi har också utökat antalet konserter från 44 till 52 stycken och därför tror vi att vi kan landa på 1,5 miljoner besökare i sommar. Det blir ungefär som förra årets rekordsiffror, säger Magnus Widell, vd.

Liseberg över budget

Liseberg vill få sommaren att snurra med den nya berg- och dalbanan Valkyria.

– Säsongen har börjat bra tack vare vädret, vi ligger lite över vår budget. Sedan öppning 28 april har vi haft 45 000 gäster mer än under samma period förra året. Vår stora nyhet i år är norra Europas högsta berg- och dalbana Valkyria, som öppnar under sommaren. Vi har också en ny ”glasseria” i Lisebergstornet som heter Chill Factory, säger Julia Vasilis, informationschef.

”Sedan öppning 28 april har vi haft 45 000 gäster mer än under samma period förra året. Det är en ökning med 10 procent.”

Totalt handlar det om en investering på 350 miljoner kronor inför säsongen.

Har ni fler nyheter på gång framöver?

– Ja, det som upptar mycket tankar nu är att vi planerar en inomhusvattenpark och ett upplevelsehotell. Planen är att inleda nu i sommar och att allt står klart under 2023.