Annons

Halmstad får arrangera SM-veckan – för tredje gången

zoom Foto: Pressbild/ Ann Johansson
Foto: Pressbild/ Ann Johansson
NYHETER. Nu står det klart att Halmstad kammar hem SM-veckan – för tredje gången. År 2020 fylls staden än en gång med tiotusentals besökare och för besöksnäringen väntas det ge klirr i kassan: ”Förra gången vi arrangerade evenemanget blev den turistekonomiska effekten 87 miljoner kronor”, säger Ann Johansson, chef för projekt och evenemang i Halmstad. 
Annons

Sommaren 2020 kommer Halmstad för tredje gången att stå värd för idrottsevenemanget SM-veckan. Evenemanget beräknas rymma mer än fyrtio olika sporter så som cykling, löpning och tennis – och för besöksnäringen innebär det en storslam.

– Vi är stolta och glada över att ha fått förtroendet igen, för vi vet vilken folkfest det blir och vad det här betyder för staden. Förra gången vi arrangerade evenemanget blev den turistekonomiska effekten 87 miljoner kronor, säger Ann Johansson, chef för projekt och evenemang i Halmstad.

Skapar reseanledningar

Att SM-veckan ger ett sådant avtryck i besöksnäringen beror på att de tusentals deltagarna ofta tar med sina familjer och stannar i flera dagar.

– Halmstad är en utpräglad sommarstad och vi jobbar aktivt med att få besökare att stanna länge, vi uppmanar bland annat resmålen att kommunicera vad man kan göra hos dem utöver att besöka SM-veckan. Det gäller att skapa reseanledningar.

Halmstad har tidigare varit värd för SM-veckan år 2011 och 2013 och att man nu tar hem eventet för tredje gången kommer sig av att man sedan 2007 fokuserar på stora evenemang.

– Det som gör att vi lyckas är att invånarna är bra på att sluta upp kring evenemang och att vi samarbetar med näringslivet. Vi anordnar regelbundet möten med besöksnäringen och med dem som levererar teknik med mera. Och resultatet talar för sig själv, förutom SM-veckan har vi även arrangerat VM i bordtennis, det är otroligt stort.

Vill slå publikrekordet

Ann Johansson kan inte svara på hur många besökare man kan nå år 2020, men målet är att slå siffran på 59 000 från SM-veckan 2013. Och för att lyckas vill man satsa på kringarrangemang.

– Vi vill toppa det vi hade 2013. Och nu kommer det att bli fler sporter, sist var det 35 och nu över 40. Det drar publik. Sedan gäller det att tillsammans med besöksnäringen, förbund och föreningar skapa kringarrangemang ute på gator och torg, som exempelvis musikuppträdanden och seminarier.

Hotellrum och restauranger väntas bli fullbokade inför den kommande SM-veckan.

– Det kommer definitivt att bli knökfullt under SM-veckan och även spilla över på våra grannkommuner. Det är många som vinner på det här.

Vilken betydelse har SM-veckan för besöksnäringen?

– SM-veckan är en viktig del av Halmstads tillväxt. Allt sköts av lokala företag så pengarna stannar i staden. På sikt innebär det att vi får fler som vågar satsa i besöksnäringen och det skapar nya skatteintäkter för kommunen.

Vad sker nu gällande SM-veckan?

– Efter semestern ska vi ha ett uppstartsmöte tillsammans med ansvariga för olika delar av kommunens verksamheter, föreningar och organisationer. Vi kommer även att bjuda in besöksnäringsföretag och de som jobbar inom exempelvis äldreomsorgen, vi vill att alla ska vara med på resan.