Med hjälp av samarbeten över den svenskfinska gränsen är målet att öka synligheten och få fler besökare till Kvarkenregionen i allmänhet och i synnerhet att fler utländska researrangörer ska inkludera området i sitt utbud.
– Vi riktar oss till små och medelstora företag som vill ha hjälp att nå ut på den internationella marknaden, säger projektledaren Marianne Sjöström. Vi vet att det är lättare att få genomslag tillsammans än om man är ensam.
Hanken Svenska handelshögskolan i Helsingfors ska bidra med studier som kan leda till ökad förståelse för hur företagen kan öka sin attraktionskraft. Projektet ska också ha ett stort fokus på digitalisering.
– Vi vet hur viktigt det är att hänga med i den utvecklingen i dag, säger Marianne Sjöström. Vi vill hjälpa företagen att se sambandet mellan åtgärd och utfall – vad ger vad. Men också hur man kan nå nya marknader genom digitala lösningar och hur man kan ge besökarna en bättre kundupplevelse.
Tidigare samarbeten inom besöksnäringen i regionen har visat att det är lönt att agera tillsammans.
– Ett färskt exempel är Birka Cruises som arrangerade världsarvskryssningar till Kvarkens skärgård i somras. Det gav tusentals nya besökare till området. Vi vet också att en destination blir mer attraktiv om det ingår två länder, särskilt för långväga turister. Där är färjeförbindelsen Wasaline över Kvarken en viktig länk.
Projektet ska pågå i tre år och drivs av Kvarkenrådet, Umeå Kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling samt Vasaregionens utveckling och Svenska handelshögskolan i Finland. Projektet har fått EU-finansiering via Interreg Botnia-Atlantica.