Annons

SM i vattenrutschbana stärker Kokpunkten som besöksmål

zoom VM i vattenrutschbana arrangeras för tredje året av Kokpunkten Actionbad.  Foto: Kokpunkten
VM i vattenrutschbana arrangeras för tredje året av Kokpunkten Actionbad. Foto: Kokpunkten
NYHETER. För tredje året i rad arrangerar Kokpunkten Actionbad i Västerås SM i vattenrutschbana. Målet är att stärka Kokpunktens varumärke som destination. 

Annons

SM i vattenrutschbana, som i år anordnas i samarbete med Skara Sommarland, Fyrishov och Kalmar äventyrsbad, har lockat fler tävlande och besökare för varje år. I år blir det fyra kvalomgångar runt om i landet inför finalen som avgörs på Kokpunkten i Västerås den 21 oktober.

– Vi vill vara i fronten och driva utvecklingen av Badsverige, och sett till vilken typ av anläggning vi är med actionbad tyckte vi att SM i vattenrutschbana passar perfekt för oss att leda, säger Johan Björkman verksamhetschef Kokpunkten.

Kokpunkten öppnade 2014, och satsar förutom badet på digital teknik med ljusshower och mycket rekvisita. De två föregående åren som man har arrangerat SM har det varit en ”succé”, säger Johan Björkman.

I år hoppas han på ännu fler tävlande som kan bidra till att stärka kännedomen om Kokpunkten Actionbad. Det är också tanken bakom att för andra året av tre, samarbeta med externa anläggningar.

– Det blir tydligare ett svenskt mästerskap om vi spider det över landet. Även om vi gör detta med glimten i ögat så är det en ny sport där vem som helst kan bli svensk mästare.

Är SM ett sätt att stärka Kokpunkten som destination?

– Ja, det finns mycket tanke kring det. Det är vårt event och vi som syns mest så det är absolut ett sätt att marknadsföra oss. Att Steam Hotel öppnade förra året och vi paketerar oss tillsammans med dem gör att gäster kan komma hit längre ifrån, kan vi sprida oss i Kalmar, Borlänge och Skara så är det jättebra.

Vad hoppas du på för årets SM i vattenrutschbana?

– Vi hoppas på att så många som möjligt anmäler sig, det ska bli totalt 132 kvaldeltagare som får bjuda med sig sina familjer, support och tränare och då hoppas vi på fullt hus på finaldagen den 21 oktober.

Vad betyder detta för Västerås och Kokpunkten som besöksmål?

– Det är varumärkesbyggande, det finns inga vinstintressen i detta, vi skänker alla pengar till Wateraid, säger Johan Björkman.