– Det är klart man ska få rösta om något som kommer att beröra en, säger Ghasem Hassani, ägare till Hamnkaféet.
Efter sommarens torka har svenska lantbrukare haft det extra svårt att gå runt. På Hamnkaféet i Klintehamn ville ägarna dra sitt strå till stacken och hjälpa till genom att köpa in mer svenskt kött, men inte utan att fråga gästerna.
– Jag känner många här på Gotland som drabbats hårt av torkan och ville därför hjälpa till så gott det går. Vi serverar mycket kött på vår restaurang och vi skulle kunna göra skillnad, men först var det självklart att fråga kunderna eftersom att det skulle innebära förändring för dem, förklarar Ghasem Hassani.
Skulle bli dyrare
Ett byte till endast svenskt kött skulle nämligen vara dyrare för restaurangen och således innebära en relativt stor prishöjning för gästerna – 25 kronor extra skulle de behöva betala för en “dagens lunch”.
– Det handlar inte bara om att inköpen av kött skulle bli dyrare, utan också om att vi skulle behöva göra en stor ombyggnation med bland annat större kyl för förvaring. Det hade kostat väldigt mycket pengar.
Omröstningen annonserades både på Hamnkaféets hemsida och på plats i restaurangen. Den pågick i en vecka, där gästerna fick skriva om de var för eller emot förslaget på lappar. Många var engagerade i beslutsfattandet.
– Folk skrev långa meddelanden. Många som röstade nej ville förklara varför; det handlade inte om snålhet och ignorans, utan om ekonomi. Vi har många pensionärer som kommer hit och äter lunch varje dag, det är en otroligt viktig social mötesplats. Med en snäv budget hade det dock varit svårt för många att betala så mycket extra varje dag.
En riktig rysare
Omröstningen blev till slut en nästan lika stor rysare som riksdagsvalet: 81 personer röstade nej och 78 ja. Hamnkaféet kommer därför att fortsätta som vanligt, med samma priser och en blandning av utländskt och svenskt kött.
Att ta hjälp av kunder för att fatta viktiga beslut är något Ghasem Hassani kommer att fortsätta med i framtiden:
– Jag rekommenderar alla krögare som har många stamkunder att arrangera omröstningar om stora ändringar ska göras. Det får gästerna att känna sig inkluderade och värdefulla. Har man kunder som kommer tillbaka nästan varje dag så måste man ta hand om dem och lyssna till deras önskemål, annars slutar de komma, säger han och fortsätter:
– Det är också bra att kolla läget med gästerna ibland för att se att man är på rätt bana. Folk kommer ofta med roliga och kreativa förslag som man själv kanske inte ens tänkt på, det är väldigt viktigt för att man ska kunna utvecklas.