Coola ungdomar med mobiltelefoner, mycket blod och onda clowner. Det är ingredienserna i Lisebergs reklamfilm inför Halloween som går av stapeln den 12 oktober i nöjesparken. Men filmen, som skulle sändas i olika kanaler stoppades då den ansågs för läskig.
Ebba Källeskog, pr-ansvarig på Liseberg, hur tänkte ni här?
– Vi tänkte att vi har flera olika upplevelser i parken, några familjevänliga och några som fokuserar mer på skräck. Vi har en nyhet i form av ett skräckområde utomhus med ett udda cirkussällskap och elaka clowner. För att kittla sinnena för dem som älskar skräck och för att flirta med skräckfantasterna gjorde vi den här filmen som är väldigt läskig.
Och vad hände när ni skulle sända den?
– Filmen riktar sig inte till alla, så den blev stoppad i våra köpta kanaler.
Vad säger ni om det?
– Vi har förståelse för det och syftet är alltså inte att den ska tryckas upp i ansiktet på dem som inte gillar skräck, utan att den ska nå de som älskar den här typen av underhållning.
Reklambyrån som ligger bakom filmen heter Welcom, och produktionsbolag är Lucky Punk.
Vad gör ni nu?
– Vi för en pågående diskussion, men jag tror att vi ska göra en kortare film som inte är lika läskig. Sedan hoppas vi kunna publicera den i våra egna kanaler.
Halloweenfirandet på Liseberg startar om knappt tre veckor. Är det ett läskigare upplägg än tidigare?
– Egentligen inte, men den skräcken som finns är ny för i år och det kommer att bli superhäftigt. Men i sin helhet har vi inte fler skräckområden än tidigare. Det finns två familjeområden, Kaninlandet och stigen upp till Lisebergs trädgårdar med bus eller godis, och sedan fyra skräckhus och två skräckområden.