Annons

Personalhantering i besöksnäringen prisas

zoom Personalkollens säljchef Robert Asplund och vd Niclas Lundell tar emot gasellpriset. Foto: Pressbild
Personalkollens säljchef Robert Asplund och vd Niclas Lundell tar emot gasellpriset. Foto: Pressbild
NYHETER. Genom att förenkla personaladministrationen i besöksnäringen har Personalkollen för blivit ett av Sveriges snabbast växande företag. "Vi börjar närma oss 1600 kunder", säger grundaren och vd:n Niclas Lundell.
Annons

Umeåbaserade Personalkollen har för andra året i rad vunnit priset som Västerbottens snabbast växande företag i Dagens Industris tävling Di Gasell. På tre år ha Personalkollen vuxit med imponerande 672 procent och företaget nådde 2017 en försäljning på 16, 5 miljoner.

Skräddarsytt för besöksnäringen

Affärsidén består i att förenkla personaladminstrationen med hjälp av ett webbaserat system där tidrapportering, schema och lönehantering är sammankopplade.

– Det som är unikt är att vi byggt in allt i ett program och gjort det användarvänligt, säger Niclas Lundell.

Systemet är skräddarsytt för besöksnäringens behov.

– Det som är typiskt för branschen är att den är personalintensiv. Man kan ha flera nya medarbetare på samma dag, säger han.

Än så länge riktar sig Personakollen uteslutande till kunder i besöksnäringen.

– Vi har allt från den lilla grillen i Lycksele till stora kunder som Texas Longhorn och Sibylla Sverige. Grundtanken är att du ska spar tid och pengar.

Kunderna strömmar till

Bland kunderna finns också hotell som ingår i kedjor, till exempel Best Western-anslutna Hotell Kung Carl.

Niclas Lundell uppskattar att Personalkollen redan har en marknadsandel på 6-7 procent. Och kunderna strömmar till i en takt av 20-30 nya per månad trots att bolaget idag inte lägger så mycket energi på aktiv försäljning.

– Vi har en strategi att växa med 30 procent per år. Växer vi snabbare är det svårt att hänga med.

Gammaldags lönehantering

Egentligen är det en slump att fokus hamnade på besöksnäringen.

­– En gammal vän drev restaurang och jag skulle hjälpa till att lösa ett problem. Det var kaosartat med en klassisk stämpelklocka och excelscheman på väggen.

Många företag i besöksnäringen har fortfarande en gammaldags lönehantering eller sitter fast i föråldrade system. Det bidrar till att branschen söker sig till nya, enklare lösningar, tror Niclas Lundell.

­– Vår vanligaste kund hanterar ett 20-tal löner och är en klassisk restaurang eller ett hotell. Man ska nog ha minst 6-7-löner för att få nytta av systemet. Men det kommer säkert en lösning som passar de allra minsta företagen med 1-5 anställda säger han.

Om att få pris säger han:

– Det är ett väldigt fint pris och det blir en boost för dem som jobbar här. Men det påverkar inte vardagen.