En blandning mellan dokumentation, marknadsföring och kunskapsspridning – så beskriver projektledaren Marie Östblom podcasten ”Värmländska smaker i kulturhistoriska miljöer”.
Allt började med ett samarbetsprojekt med syfte att ta fram två historiska menyer med lokala råvaror. Initiativet kom från Carl-Jan Granqvist, som ville skapa nya måltidsupplevelser för de som besöker de kulturhistoriska besöksmålen Anna Karolinas Kök i Långban och Saxå Bruk, där Granqvist är verksam.
Tillsammans med Marie Östblom på Saxå Bruk skapade han ett nätverk med sex lokala livsmedelsproducenter och fyra studenter från Campus Grythyttan.
Deltagarna har haft fyra workshops och tillsammans tagit fram två 1800-talsmenyer som ska serveras på Saxå Bruk och gästgiveriet Anna Karolinas Kök. Samarbetet har även mynnat ut i en podcast om de värmländska råvaruproducenterna. I varje avsnitt besöker podcastproducenten Lars Carlén en ny mathantverkare. Det första handlar om Stöpafors kvarn.
Varför blev det just en podcast?
– Lyssnarna får möta mannen som driver kvarnen i fjärde generationen och höra hur de rostar sitt havre, säger Marie Östblom. Andra pratar om att nå ut med hjälp av influencers eller sociala medier, men jag tror att all form av varumärkesbyggande bygger på fördjupade relationer mellan människor. Det här är ett sätt att fördjupa relationen med potentiella besökare, eller tribes som det kallas.
Vilka är målgrupperna?
– Foodies som är inne på råvaror. Men också folk med koppling till Värmland som kan känna stolthet över sin bygd. Sedan hoppas vi förstås att vi ska nå nya besökare.
Vad krävs för att andra destinationer ska kunna göra en liknande podcast?
– Att man hittar någon som kan göra en podcast och att man litar på den personen. I början ville alla vara med och påverka innehållet men vi insåg att det inte funkade. Då gav vi Lars fyra ledord, sedan släppte vi kontrollen. Om man känner sig osäker kan man be poddproducenten om referensavsnitt.
Vad är framtidsplanen?
– Jag hoppas att Nifa, nätverket för värmländska råvaruproducenter, tar över stafettpinnen och gör fler avsnitt så att vi får det att växa och bli varumärkesbyggande för Värmland. Podden handlar om produktionen av råvaror, men lika mycket om produktionen av en destination.
– Jag tror att det är lite banbrytande, jag vet i alla fall ingen annan som har gjort det. Vi får se vad det leder till men jag tycker i alla fall att det är värt att prova att göra något nytt, säger Marie Östblom.