De senaste åren har spa- och affärshotellet Hotel Tylösand investerat i aktiviteter som pool-bio, diskopingis och en mixologibar – och satsningarna bär frukt. Nu har man tilldelats Ekonomipriset 2018 av Halmstads Handelsförening.
– Det är en stor komplimang och vi får bekräftat att det lönar sig med ett långsiktigt ägande, med Per Gessle bakom rodret, och våra fantastiska medarbetare, säger hotellets vd Elisabeth Haglund.
Ekonomipriset uppmärksammar företag som utmärker sig med välskött ekonomi, god tillväxt och en uthållig affärsidé. Man ska dessutom vara ett gott föredöme.
– Vi har stort fokus på socialt ansvar, exempelvis anställer vi många ungdomar och nyanlända. Jag är också engagerad i kommunen inom näringsutveckling, vi har precis startat en framtidsgrupp som ska titta på hur Tylösand kan utvecklas.
I prismotiveringen lyfts hotellets förmåga att läsa av kunderna och att ständigt produktutveckla. Och bakom ligger satsningar på både aktiviteter och personalutbildningar.
– Det handlar om uppträdanden och livespelningar. Vi har en ny aktivitet i vårt spa där gästerna får skapa sin egen body scrub och vi har just börjat med Tylösandspromenader, där de får se staden. Det gäller att kontinuerligt förnya sig.
Som ett exempel på utbildningar höll man vintern 2017/2018 en serviceutbildning för samtliga 200 medarbetare och man har även tagit fram en handbok i ämnet.
– En annan utbildningsfråga rör kompetensförsörjningen, just nu söker vi cirka 15 personer. Därför utbildar vi vår personal så att de kan gå vidare inom organisationen, nu har vi en hovmästare som snart tar steget mot att bli restaurangchef.
Hur stora investeringar handlar det om?
– Vi har satsat mycket de senaste åren, det rör sig om mellan 25 och 90 miljoner kronor årligen. I våras byggde vi om hela solgården vid vår nattklubb och under vintern byggde vi en ny konferensavdelning, som exempel.
Du lyfter vikten av att förnya sig. Hur ska ni lyckas med det framöver?
– Genom att lägga en bra grund. I nästa vecka träffas alla avdelningschefer och då ska vi diskutera hur vi går vidare med investeringar, nya aktiviteter och utbildningar. Vi pratar också med gästerna via digitala gästundersökningar. Och via dem kan vi få goda idéer.
Slutligen, tror du att ni kan inspirera andra till att jobba som ni?
– Ja, jag hoppas det. Jag har ofta kontakt med kollegor i branschen och jag tror att vi tack vare vinsten kan inspirera dem med vårt sätt att arbeta.