Annons

Grönklittsgruppens nye vd: ”Vi måste stärka destinationerna”

zoom Målet framåt är fortsatt att öka både omsättning och lönsamhet<br />
 i Grönklittsgruppen-koncernen. Foto: Grönklittgruppen
Målet framåt är fortsatt att öka både omsättning och lönsamhet
i Grönklittsgruppen-koncernen.
Foto: Grönklittgruppen
NYHETER. Efter en period av en tillfällig lösning med Anders Blomquist som ledare, har Grönklittsgruppen hittat sin permanente koncernchef. John Strand ser fram emot att fortsätta turismföretagets expansionsresa.
Annons

– Det här känns väldigt bra, och framför allt spännande, säger John Strand, som närmast kommer från en tjänst som vd för Merresor där bland annat Snälltåget ingår med en nära koppling till branschen.

Spännande hur?

– Dels är jag själv skidåkare och gillar den typen av produkter och tjänster som Grönklittsgruppen har, med fokus på naturnära och ett hälsosamt och sportigt leverne. Tilltalas man själv av produkten man säljer gör man det ofta bättre tror jag.

– Sedan är koncernen inne i en spännande fas med inriktning på expansion och lönsamhet och med en styrelse som är fast besluten om att fortsätta att växa, så den resan är spännande att få vara med på.

Sedan hans tillträde 2017 har tf vd Anders Blomquist arbetat med att omstrukturera Grönklittsgruppen, – som omfattar en campingkedja, två outdooranläggningar och två temaparker, – genom avyttringar och planerade förvärv. I december 2017 såldes bland annat äventyrslandet Tomteland.

Målet framåt är fortsatt att öka både omsättning och lönsamhet i koncernen.

Och så har det varit tal om en börsnotering?

– Ja, en börsnotering ligger i planen för 2019, och det har jag inte varit med om tidigare så det blir också spännande.

Vilka är de största utmaningarna för en koncern som Grönklittsgruppen, och för att få gästerna att välja era anläggningar?

– Jag är fast övertygad om att vi måste jobba ännu mer med destinationerna så att de blir starka. Att ha en bra camping på ett ställe som inte attraherar kunde räcker inte idag. Vi måste vara destinationsorienterade och se till att ha anläggningar på topplägen, både skidanläggningar och campinganläggningar. Och vi kan förstås vara med och bidra till utvecklingen av destinationen.

 Vad menar du konkret med att ”jobba mer” med destinationerna?

 – Det kan vara att man samarbetar med destinationsbolaget, att vi stärker destinationen med hjälp av våra attraktioner och aktiviteter, men framför allt att man gemensamt med andra parter jobbar för att stärka just den destinationen – att man stärker samarbeten helt enkelt.

John Strand tillägger:

– Sedan är det förstås på flera sätt en utmaning att vara en säsongsverksamhet, men då har vi flera ben att stå på som skidor, temapark och camping.

 Du kliver på mitt i högsäsong.

 – Ja, jag börjar strax efter nyår, sedan ha vi ett antal intensiva veckor framför oss.

Vad blir det första du gör?

– Jag ska sätta mig in i verksamheten och lära känna personalen.

Hur du ser på din nya roll?

– Jag ser det som ett privilegium att få jobba med denna fina verksamhet, och jag är väldigt ivrig att få sätta igång.