Idag avslutades tvådagarskonferensen Forum för Naturturism, som för tredje året i rad arrangeras av bland andra branschorganisationen Naturturismföretagen. Inte mindre än 130 företag och aktörer inom näringen samlades för att nätverka, inspireras och utbyta erfarenheter.
När tf generalsekreterare Joakim Hermanson sammanfattar dagarna står det klart vilka frågor som är viktigast för att svensk naturturism ska frodas – för besökare, destinationer och företagare.
– Efter tre år tycker jag att vi har börjat skapa en tradition, och någonting som känns väldigt väsentligt för vår del av branschen, nämligen utvecklingen av natur- och ekoturism i Sverige, säger Joakim Hermanson.
Vilken fråga i den utvecklingen är den viktigaste?
– Jag tycker att vi ofta har saknat det nationella perspektivet. Turismutveckling i Sverige är mycket lämnat till regionala aktörer och organisationer, och man gör olika lokala initiativ på olika ställen. Men jag tror att om vi som destination Sverige ska bli bättre på att fylla vår potential på ett hållbart och bra sätt, så måste vi i större utsträckning ha ett nationellt perspektiv.
På vilket sätt är det viktigt?
– Resandet i världen ökar, och naturen är en av de främsta reseanledningarna som finns. Där är Sverige ett av de länder som ofta anses ha stor potential att utveckla denna typ av besöksnäring. Men ska man lyckas på en internationell marknad och sända ut ett gemensamt budskap måste det finnas en nationell samordning från destinationen Sverige. Den här konferensen är ett sätt att komma en bit på vägen i det arbetet.
Det nationella perspektivet finns med i samtliga frågeställningar, förklarar Joakim Hermanson, inte minst med anledning av den stora naturturismkongressen som ska hållas i Göteborg under nästa år. Utöver den så har hållbarhetsfrågan präglat hela konferensen, säger han.
– Hållbarhet är ett ord vi har svängt oss med i många år, men nu börjar man prata om praktiska aspekter på begreppet. Vi måste börja definiera vad hållbarhet innebär i praktiken för den enskilde företagaren, så det har definitivt varit en dominerande frågeställning.
Vilken är den största utmaningen som dessa företag upplever?
– Utmaningarna är många, men den tydligaste problematiken är att hela näringen består av små företag som nästan alla kämpar för sin lönsamhet.
– Ska vi kunna utveckla den här typen av besöksnäring i Sverige måste vi ha företag som levererar upplevelserna och produkterna, annars kommer folk att åka någon annanstans.
Hur löser man det?
– De olika aktörerna tar ett gemensamt ansvar för erbjudandet till kunden, och för utbudet som destinationen ska ha. Det funkar inte att de små företagen som ofta är resenanledningen ska stå för det ansvaret.